FUNDA ├ľZSOY ERDO─×AN

AZAZ─░LÔÇÖ─░N KAPISINDA

ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ Recep SeyhanÔÇÖ─▒n Bilge K├╝lt├╝r SanatÔÇÖdan ├ž─▒kan ├╝├ž├╝nc├╝ ├Âyk├╝ kitab─▒. 2013 y─▒l─▒nda yay─▒mlanan ve ESKADERÔÇÖin ├Âyk├╝ ├Âd├╝l├╝n├╝ de alan ÔÇťG├╝ne┼čin Do─čdu─ču YerdeÔÇŁ kitab─▒ndan hemen sonra gelen ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ kitab─▒yla, bir yazar─▒n kendini tekrar etmedi─čini g├Ârmenin mutlulu─čunu ve takdirini ya┼č─▒yorsunuz. ├çok derin psikolojik tahlillerin yap─▒ld─▒─č─▒, insan─▒n ├ž─▒kmazlar─▒na, gizli dehlizlerine yazar─▒n dikkatli bak─▒┼člar─▒n─▒ gezdirdi─či bir kitap ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ. ├ľzellikle kitaba ismini de veren ├Âyk├╝, belgesel ├Âzellikler de ta┼č─▒mas─▒ a├ž─▒s─▒ndan ├╝zerinde durulmay─▒ bilhassa hak ediyor.

DEVAMI --››
DUYGU AKSOY

AZAZ─░LÔÇÖ─░N KAPISINDA

1979ÔÇÖdan itibaren Mavera, T├╝rk Edebiyat─▒, Yedi ─░klim, Derg├óh ve Hece gibi ├že┼čitli edebiyat ve sanat dergilerinde yazan Recep Seyhan, T├╝rk edebiyat─▒n─▒n folklorik k├╝lt├╝r├╝ ustaca kullanan, dili titizlikle i┼čleyen ├Âyk├╝c├╝lerinden. Yazar─▒n Bilge K├╝lt├╝r Sanat taraf─▒ndan yay─▒mlanan ├╝├ž├╝nc├╝ hik├óye kitab─▒ ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ ge├žti─čimiz ay okuyucusuyla bulu┼čtu.

2013 y─▒l─▒nda ─░kinci kitab─▒ ÔÇťG├╝ne┼čÔÇÖin Do─čdu─ču YerdeÔÇŁ ile ÔÇťEskaderÔÇŁin ÔÇťEn ─░yi Hik├óye ├ľd├╝l├╝ÔÇŁne lay─▒k g├Âr├╝len Recep SeyhanÔÇÖ─▒n s├╝rekli okuyucular─▒ onun gizliden parlayan bir hik├óyeci oldu─čunu bilirler. ├çok g├Âz ├Ân├╝nde olmadan uzun birikimler sonucu ├ž─▒kard─▒─č─▒ az say─▒da kitaplar─▒ onlarca ├Âyk├╝ kitab─▒ varm─▒┼č gibi bir yo─čunluk hissettirir. Onun hik├óyelerinde her par├ža bir b├╝t├╝nd├╝r ve her b├╝t├╝n par├žalar─▒n muhte┼čem uyumuyla bir araya gelir.

DEVAMI --››
YALÇIN DORUK

RECEP SEYHAN’─▒n ‘─░SKELEDE’ H─░K├éYES─░NDE TEKTON─░K ANLAM KATMANLARI

Recep Seyhan hik├óyeleri s├Âz konusu oldu─čunda bir okur olarak tuhaf bir ├žekim g├╝c├╝yle kar┼č─▒la┼č─▒r─▒z. ─░lgin├žtir hangi hik├óyesini okumaya kalksak bazen m─▒knat─▒s demiri bazen de demir m─▒knat─▒s─▒ ├žekiyormu┼č gibi bir hissiyat belirir bizde. Bazen metin tuhaf bir ┼čekilde kendini bize sevdirirken bazen de biz tuhaf bir ┼čekilde metni severiz. Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇÖnda da kendimizi bu ├žekim g├╝c├╝nden alamad─▒k. Mant─▒─č─▒n, birtak─▒m sosyo-psikolojik yasalar─▒n hatta fizi─čin, termofizi─čin ve ontolojik felsefenin z─▒tl─▒─č─▒ndan gebe kalan say─▒s─▒z metafor vard─▒r Seyhan’─▒n hik├óyelerinde. Bize g├Âre ortalama bir okur Seyhan’─▒n hikayelerini bu metafor yo─čunlu─čundan dolay─▒ s─▒k─▒c─▒ bulabilir veya gen├ž bir okur bir dahaki sefere okurum tembelli─činin de maniplesiyle Seyhan’─▒ okumay─▒ ileri bir tarihe erteleyebilir; yahut da hafifs─▒klet entelekt├╝el bir okur kendi eksi─činin fark─▒na var─▒p ortas─▒klet bir entelekt├╝alizme ula┼čt─▒─č─▒nda “Gel bakal─▒m Seyhan, seninle bir kez daha cebelle┼čelim.” diyebilir. Biz de bu ├žal─▒┼čmam─▒zda Seyhan’─▒n ─░skelede adl─▒ hik├óyesini laboratuvar─▒m─▒za al─▒p hik├óyenin arka plan─▒na inerek ├žok iddial─▒ olmamakla birlikte┬á okura y├Ân g├Âstericilik a├ž─▒s─▒ndan bir kavray─▒┼č geli┼čtirmeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z.

DEVAMI --››
MUSTAFA EVERD─░

“MAZBUT ├çOCUKLARIN” DANSI

(Recep Seyhan ├ľyk├╝lerini Psikanalitik ─░nceleme Denemesi)

“Sanat eserini inceleyerek, sanat├ž─▒ hakk─▒nda baz─▒ bilgiler edinmek kabildir. Sanat├ž─▒ hakk─▒ndaki bilgilerden kalkarak┬ásanat eseri hakk─▒nda bilgilere varmak da kabildir.┬áAma bu yollarla elde edilen bilgiler hi├ž bir zaman kesin de─čildir.”┬á( Bkz. [1] )┬áEdebiyat metinleri psikanalitik y├Ântemle incelenince yazar─▒n bile fark─▒nda olmad─▒─č─▒ bir zenginli─če ula┼čabiliriz.┬áÔÇťYazar onlar─▒ fark etmemi┼č oldu─ču ├Âl├ž├╝de, kendilerini saf ve yabanc─▒ ├Â─čelerden kurtulmu┼č bi├žimde ele┼čtirici kavray─▒┼ča sunarlar.ÔÇŁ ( Bkz. [2] )
Recep Seyhan bir r├Âportaj─▒nda ÔÇť├Âyk├╝n├╝n didiklenmesinden, irdelenmesinden, tahlilinden yanaÔÇŁ oldu─čunu s├Âyler. ├ľyk├╝lerinin d├╝┼čsel iklimi, ├žok ├ža─čr─▒┼č─▒ml─▒ imgeleri buna imk├ón veren ÔÇôi├žinde bulundu─čumuz ortam dikkate al─▒n─▒nca- cesaretle yaz─▒lan metinlerdir.

DEVAMI --››
FUNDA ├ľZSOY ERDO─×AN – Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒

METAL ÇUBUKLARIN DANSI

Recep Seyhan, okuruna hikmet burcundan seslenen bir hik├óyeci. Dilinde halk hik├óyecilerinin renkli s├Âyleyi┼či, masals─▒ imgeleri var. ├çocuklu─čunda ├žok masal dinlemi┼č ve zaman─▒ geldi─činde bunlar─▒ imgelere d├Ân├╝┼čt├╝rm├╝┼č bir yazar─▒n anlat─▒m zenginli─či g├Âze ├žarp─▒yor onun hik├óyelerinde.

D├Ârd├╝nc├╝ kitab─▒ Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒ kitab─▒nda yer alan hik├óyelerde de yine her c├╝mlesi ile hayat─▒ kurcalayan, kucaklay─▒p sarmalayan bir yazar─▒n bilge sesini i┼čitiyorsunuz. Yapay s├Âz oyunlar─▒na hi├ž tenezz├╝l etmeyen, ya┼čanmam─▒┼č, hissedilmemi┼č hi├žbir ayr─▒nt─▒ya y├╝z vermeyen bu hikmetli hik├óyelerde beni en ├žok cezbeden, Recep SeyhanÔÇÖ─▒n kad─▒nlar─▒ oldu.

DEVAMI --››
G├ťL TANRIVERD─░

Recep SeyhanÔÇÖ─▒n ├çak─▒ Hik├óyesinde

├çAKI’NIN SAKLADI─×I VAROLU┼×SAL Y├ťZLE┼×MELER

Recep Seyhan, son d├Ânem T├╝rk hik├óyecili─činde ba┼čaral─▒ hik├óyeleriyle dikkat ├žeken yaz─▒lar─▒yla g├Âz dolduran yazarlardan biridir.├çe┼čitli dergilerde hik├óyelerini okudu─čumuz yazar─▒n son kitab─▒ AzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda┬á 2015ÔÇÖte Bilge K├╝lt├╝r SanatÔÇÖtan ├ž─▒kt─▒. Kitab─▒n i├žinde bulunan her hik├óye, usta bir kalemin birikiminin g├Âstergesidir.

SeyhanÔÇÖ─▒n hik├óyelerinde zengin bir k├╝lt├╝rel birikim, p├╝r├╝zs├╝z bir anlat─▒m, dikkatli bir g├Âzlem g├╝c├╝ ile yap─▒lan tasvirler kuvvetle kendini g├Âsteriyor. Dil ve ├╝slup ├Âzellikleri a├ž─▒s─▒ndan Recep Seyhan ├Âyk├╝ d├╝nyas─▒n─▒ en g├╝zel yans─▒tan ├Ânemli ├Ârneklerden biridir ├çak─▒. Biz bu ├žal─▒┼čmam─▒zda kitaptaki bu hik├óyeyi kurgusundaki varolu┼čsal y├╝zle┼čmeler y├Ân├╝yle incelemeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z.

DEVAMI --››
SEVDA DEN─░Z K.

RECEP SEYHANÔÇÖIN ├ľYK├ť D├ťNYASI

Recep SeyhanÔÇÖ─▒n ├Âyk├╝ d├╝nyas─▒n─▒ anlatmak i├žin ├že┼čitli konu ba┼čl─▒klar─▒ belirlemeyi d├╝┼č├╝nd├╝m ilkin. ├ľyk├╝lerinde kulland─▒─č─▒ Tema, Kurgu, Dil ve Anlat─▒m, Hik├óyelerindeki Anlat─▒c─▒lar ve Farkl─▒ Hayatlara Tan─▒kl─▒k Etmek gibi. Bakt─▒m ki konu uzuyor.

Bu incelememizde, bu ba┼čl─▒klara -derinlemesine tahlilden ziyade- genel bir ├žer├ževe ├žizece─čiz.Seyhan, uzun c├╝mleler kurmay─▒, hik├óyelerinde ayr─▒nt─▒lar─▒ didiklemeyi seviyor. Bu konuda olduk├ža ba┼čar─▒l─▒ olan yazar, okuyucuya hik├óyelerini anlat─▒rken ayn─▒ zamanda onun y├╝re─čine de dokunur.

DEVAMI --››
G.Tuba ÇELİK-YAZMAK VE ZİHNİN EVRENSEL KATMANLARI

(Bana Hik├óye Anlat-ma Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme)

29 Ekim 1998ÔÇÖde New YorkÔÇÖtaki Christie M├╝zayede SalonuÔÇÖda bin y─▒ll─▒k, k├╝├ž├╝k, k├╝f tutmu┼č ve rengi solmu┼č bir elyazmas─▒ dudak u├žuklat─▒c─▒ ve beklentilerin iki kat─▒ bir fiyata, iki milyon dolara sat─▒l─▒r.

Bu elyazmas─▒ bug├╝n bilinen ad─▒yla Ar┼čimed PalimpsestiÔÇÖdir. Palimpsest, sonradan ├╝zerine yaz─▒lan yaz─▒n─▒n bir ├Âncekini sildi─či elyazmas─▒na verilen isimdir. Palimpsestler bir katmanla┼čt─▒rma (silme ve ├╝st├╝ne yazma) s├╝reciyle yarat─▒l─▒r ama palimpsestlerin sonraki ku┼čaklara bu kadar ilgin├ž gelmesinin sebebi tir┼čedeki ilk yaz─▒ silinmi┼č g├Âr├╝nse de ├žo─ču zaman tam olarak silinmemi┼č olmas─▒d─▒r. ─░lk yaz─▒n─▒n hayaletimsi izi, kalan m├╝rekkepteki demirin havadaki oksijenle temas etmesi sonucu ortaya ├ž─▒kan k─▒rm─▒z─▒/ kahverengi oksit y├╝z├╝nden sonraki y├╝zy─▒llarda yeniden zuhur eder. Dolay─▒s─▒yla orta├ža─č palimpsest├žili─či Ar┼čimed palimpsestinde oldu─ču gibi kadim metinleri silmekten ziyade, asl─▒nda paradoksal olarak gelecek ku┼čaklar i├žin muhafaza etmi┼čtir.

DEVAMI --››
┼×adi KOCABA┼× -1

Recep Seyhan’dan ─░yi Bir ├ľyk├╝
METAL ÇUBUKLARIN DANSI
Edebiyat okuyucusu son y─▒llarda hik├óye / ├Âyk├╝ alan─▒nda yarat─▒c─▒, ├Âzg├╝n ve nitelikli eserler okumaya ba┼člad─▒. S├Âzl├╝ anlat─▒ gelene─činden yaz─▒l─▒ ├Âyk├╝lemeye ge├žilen s├╝re├žte

DEVAMI --››
┼×adi KOCABA┼× -2

AZAZ─░L’ ─░N KAPISINDA ve METAL ├çUBUKLARIN DANSI
Sanat─▒n soka─ča tutulmu┼č ayna oldu─ču arg├╝man─▒na yaslanan, okurun kafas─▒nda herhangi bir soru i┼čareti b─▒rakmamaya ├Âzen g├Âsteren, fiziksel ve ruhsal tan─▒mlamalarla ana unsurlar─▒n etraf─▒n─▒ kal─▒n ├žizgilerle

DEVAMI --››
Yunus Nadir Eraslan

METAL ÇUBUKLARIN DANSI
Edebiyat─▒m─▒zda ├Âyk├╝leriyle m├╝stesna bir yeri olan, Recep SeyhanÔÇÖ─▒n Ekim 2016ÔÇÖda yay─▒mlanan ÔÇťMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇŁ adl─▒ ├Âyk├╝ kitab─▒ toplam on bir k─▒sa ├Âyk├╝den olu┼čuyor. Kitab─▒ iki b├Âl├╝m olarak da de─čerlendirilebiliriz:

DEVAMI --››
Gülhan Tuba ÇELİK

Serazat Bir Kalemin D├╝nyas─▒
METAL ÇUBUKLARIN DANSI
├çi├žekler Kesmi┼čti Selam─▒,┬áG├╝ne┼čin Do─čdu─ču Yerde┬áve┬áAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda┬áadl─▒ hik├óye kitaplar─▒yla uzun zamand─▒r tan─▒┼č oldu─čumuz┬áRecep Seyhan, ├Âyk├╝ d├╝nyam─▒za katk─▒da bulunmay─▒ s├╝rd├╝r├╝yor. SeyhanÔÇÖ─▒n son kitab─▒┬áMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒, Ekim 2016ÔÇÖda Bilge K├╝lt├╝r Sanat Yay─▒nc─▒l─▒kÔÇÖtan ├ž─▒kt─▒.

DEVAMI --››
K├ómil B├ťY├ťKER

HÂTEM TÂYÎ HİKÂYELERİ HAKKINDA
Hakikatle, efsane aras─▒na s─▒k─▒┼čm─▒┼č bir isim olan H├ótem-i T├óyi ├ž─▒kaca─č─▒ uzun yolculu─čun ba┼č─▒nda sanki sonunu bilircesine ba┼čl─▒ktaki c├╝mleyi s├Âyl├╝yor: Ya taht olayd─▒ ya baht!..H├ótem, yolculu─čunu: ÔÇťHo┼č! ┼×imdi, bu da aln─▒m─▒za yaz─▒lm─▒┼č demek kiÔÇŽ Bu seyahati tamamlarsak nicelerinin derdine derman olup arzular─▒n─▒ defetmeye sebep olmu┼č oluruz.B├Âyle olduktan sonra ben dahi bu yolda ├žal─▒┼č─▒r─▒m. Ya taht ola ya da baht!ÔÇŁ c├╝mleleri ile tan─▒ml─▒yorÔÇŽ

DEVAMI --››
Kadir ├ťNAL

Recep SeyhanÔÇÖdan y─▒llar sonra gelen co┼čkulu ├Âyk├╝ler
ÔÇťG├ťNE┼×─░N DO─×DU─×U YERDEÔÇŁ
Recep Seyhan y─▒llar sonra ikinci kitab─▒yla bir geldi p├«r geldi. EskaderÔÇÖin 2013 ├Âyk├╝ ├Âd├╝l├╝ne lay─▒k g├Âr├╝len Recep SeyhanÔÇÖ─▒n G├╝ne┼čin Do─čdu─ču Yerde adl─▒ ├Âyk├╝ kitab─▒nda 10 hik├óye var.

DEVAMI --››
Recep ┼×├╝kr├╝ G├ťNG├ľR

Bir G├Â├ž Hik├óyesi Ya da Kaybedi┼č
├ç├ľP KOVASINDAK─░ RES─░MLER
├ľyk├╝leri ile tan─▒d─▒─č─▒m─▒z┬áRecep Seyhan┬ábu defa bir gezi-hat─▒ra kitab─▒yla ├ž─▒kt─▒ okur kar┼č─▒s─▒na:┬á├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler. Yazar, yurt d─▒┼č─▒ g├Ârevine gitmek i├žin uzun y─▒llar u─čra┼č─▒r ve sonunda s─▒nav─▒ kazan─▒r ama bu defa g├Ârevlendirme yap─▒lmaz.

DEVAMI --››