ZONGO’NUN DE─×─░RMEN─░’nden se├žkiler

Zongo’nun De─čirmeni‘nden

Hi├ž g├Ârmedikleri ku┼člar girerdi o zaman─▒n ├žocuklar─▒n─▒n r├╝yalar─▒na. ├ľyle ki g├╝n ─▒┼č─▒maya ba┼člad─▒─č─▒nda ┼×ehrazatÔÇÖ─▒n anlatt─▒─č─▒ masal─▒n sonuna geldi─čini anlarlar; hatta o s─▒rada saray─▒n bah├žesinden gelen ku┼č seslerini bile i┼čitebilirlerdi. Bununla kalmazlar; Kafda─č─▒ÔÇÖn─▒n ard─▒ndan a┼čk vadisine do─čru s├╝z├╝len Z├╝mr├╝d├╝ankaÔÇÖy─▒; Ba─čdat medreselerinin kubbelerinden havaland─▒ktan sonra ├Ânce Ahlat ├╝zerinde y├╝kseklerden seslenen; oradan bat─▒ya do─čru kanat ├ž─▒rp─▒p S├╝leymaniyeÔÇÖde solukland─▒ktan sonra Tuna boylar─▒n─▒ ge├žerek Sultan MuradÔÇÖ─▒n KosovadaÔÇÖdaki makam─▒nda karar k─▒lan H├╝ma ku┼člar─▒n─▒; Belk─▒sÔÇÖtan Hz. S├╝leymanÔÇÖa haber getirmek ├╝zere Yemen semalar─▒nda ha bire kanat ├ž─▒rpan H├╝th├╝t ku┼čunu, MekkeÔÇÖnin etraf─▒ndaki da─člardan inerek EbreheÔÇÖnin ordusunu K├óbe ├Ânlerinde peri┼čan eden Ebabil ku┼člar─▒n─▒ da g├Ârebilirlerdi o zaman─▒n ├žocuklar─▒ r├╝yalar─▒ndaÔÇŽ(…)

Zongo bu odada kim bilir hangi d├╝┼čleri g├Ârd├╝, hangi d├╝┼člerden uyand─▒? Kim bilir, ka├ž kez u├žup gitti Ofelya buradan?
Demek, bu odada Ofelya i├žin a─člam─▒┼č, burada t├╝rk├╝ ├ž─▒─č─▒rm─▒┼č, burada bitmesini istemedi─či d├╝┼člerden uyanm─▒┼čt─▒ Zongo. G├Ârd├╝─č├╝m her ┼čey bir un ─▒l─▒kl─▒─č─▒ ve yumu┼čakl─▒─č─▒ i├žindeydi: Tavan bo┼člu─čunda duvardan duvara ├žaprazlama uzanan una belenmi┼č kal─▒n ah┼čap kolonlar, ├žeki├ž darbelerinin ├ž─▒kard─▒─č─▒ tiz seslerin duvarlardaki yank─▒s─▒, o s─▒rada oradaki b├╝t├╝n e┼čyan─▒n o sese kat─▒lmas─▒…
Sonra ke┼čk├╝l, bir kenarda y─▒─č─▒l─▒ un ├žuvallar─▒, deneyi havuzda tesviye etme tapan─▒;; yan tarafta, kap─▒s─▒ hep a├ž─▒k duran ah┼čap zerzeli o d├╝┼čler odas─▒ÔÇŽ
Sonra de─čirmenin alt─▒ndan ├žarpana ├žalarak akan sularÔÇŽ
Buras─▒ bir masal─▒n ya┼čand─▒─č─▒ bir mek├ón gibiydi bizim i├žin; ama o masal─▒n kahraman─▒ burada ya┼čam─▒┼čt─▒ i┼čte.
O arada akl─▒m, masal─▒ dokumaya ba┼člayan de─čirmenin ├žal─▒┼čt─▒r─▒lmas─▒nda idi.
O da oldu: Bir anda ┼čamatal─▒ bir oyunun ba┼člama komutu verilmi┼čti de insanlar ellerinde ka┼č─▒klarla, zillerle ta┼č─▒n ├╝zerinde oynamaya ba┼člam─▒┼člard─▒ sanki: ┼×─▒k─▒d─▒m ┼č─▒k─▒d─▒m t─▒k─▒ t─▒k, ┼č─▒k─▒d─▒m ┼č─▒k─▒d─▒m t─▒k─▒ t─▒kÔÇŽ (…)

ÔÇťDal─▒nda olgunla┼č─▒p kuruyan, kurda ku┼ča yem olmaya haz─▒r bir meyve gibiyim ┼čimdi. Y├╝ksek y├╝ksek yaylalardan kesildim, gecesi ayd─▒nl─▒k ┼čehire gitmekten kesildim, araziye gitmekten kesildim. Ah─▒r bile bana kap─▒s─▒n─▒ kapad─▒. D├╝nya; ovas─▒yla, yaylas─▒yla, topra─č─▒yla beni terk etmeye ba┼člad─▒. ─░yisi mi toprak beni b─▒rakmadan onu d├Ân├╝┼čt├╝reyim.ÔÇŁ(…)

ZongoÔÇÖnun bunlar─▒ b├Âyle i├žinde dokuyup durdu─ču bir mart ay─▒n─▒n sonlar─▒yd─▒.
Bu geli┼čme ├╝zerine konu kom┼ču ile dayan─▒┼čarak kirli beyaz ta┼č─▒ ka─čn─▒larla getirtti k├Âye.
G├╝nlerce i┼čledi o ta┼č─▒ kap─▒ ├Ân├╝nde.
Ta┼č son h├ólini ald─▒─č─▒nda de─čirmen in┼čaat─▒ da sona yakla┼čm─▒┼čt─▒.
De─čirmen tamamland─▒ktan sonra, ├ževresi ├žocuklar─▒n -├Âzellikle Kelek SamiÔÇÖnin- mek├ón─▒ h├óline gelmi┼čti. Zongo; ┼čems siperli serpu┼č idi zihinlerde, bir par├ža de─čirmen ta┼č─▒, ├žocuklar─▒n aras─▒na kar─▒┼čm─▒┼č unlu i┼č abas─▒, a├ž─▒k pembe burunlu Pekinez ve pe┼činden hi├ž ayr─▒lmayan alaca kuzu idi. O kuzuyu da D─▒ng─▒l HamitÔÇÖten alm─▒┼čt─▒.
Bu arada Efendi de cuma g├╝nleri d─▒┼č─▒nda ilk kez halk─▒n aras─▒na kar─▒┼čm─▒┼č ve evden a┼ča─č─▒ya inmi┼čti. (…)

ÔÇťBak Zongo! Her insan, d├╝nyada ciltsiz, tek n├╝sha ve okunmam─▒┼č bir kitapt─▒r. Bu kitab─▒n tashihi yine kendisi taraf─▒ndan yap─▒labilir ancak; fakat ikinci bask─▒s─▒ katiyen yap─▒lamaz.ÔÇŁ Ne demek istedi─čini tam anlamad─▒m tabii; fakat s├Âz de akl─▒mdan hi├ž ├ž─▒km─▒yordu. Ne ilgiyse, Yanakl─▒ ile ├çavu┼čzade kafam─▒n bir yerinde bulu┼čtular. B├Âyle oldu i┼čte…(…)
Hamit, SamiÔÇÖnin; Sami ise (hay─▒r koyunlar─▒n de─čil) sadece kendisinin duydu─ču bir sesin pe┼činde idi. O sesi duydu─čunda onu kimse tutamazd─▒. SamiÔÇÖnin duydu─ču sesi tespit etmek i├žin az u─čra┼čmam─▒┼čt─▒r D─▒ng─▒l; ne ki yedi k├Ây├╝n cinci hocas─▒na ula┼čt─▒ysa da bir sonu├ž elde edememi┼čtir.

├ľl├╝ Sesleri Korosu

Kimsenin konu┼čmad─▒─č─▒ bir dile ├ževrilmi┼č bir kitap gibiydim. Kendimi d├╝┼člerle bezenmi┼č bir denizde y├╝z├╝yor buluyordum ├žok zaman. R├╗y-─▒ zemine s─▒─čm─▒yor ve g├Âklere y├╝kseliyordu d├╝┼člerim. ├çok ge├žmeden d├╝┼člerimin kanad─▒na bir u├žak ├žarp─▒yor ve o u├žak d├╝┼člerimi par├žal─▒yor ve her yer bir d├╝┼č oluyordu sonra.

Annem de bir d├╝┼č oldu.

Sol memenizin iki parmak alt─▒nda, ├žam kozala─č─▒ ┼čeklinde bir par├žaÔÇŽ

Onu hi├žbir g├Âz├╝n kullanmad─▒─č─▒ mek├ónlarda arad─▒m. Ula┼čt─▒─č─▒m mek├ónlarda sadece tozumsu, yar─▒ saydam, gaz ve buhar tabakas─▒ndan m├╝te┼čekkil, ak─▒┼čkan ve devingen bir sis vard─▒. ─░nsanlar─▒n y├╝z├╝, yoklu─čun i├žinde bir belirip bir kayboluyordu. Onlar i├žinde ge├žmi┼č y├╝zy─▒llardan, i├žinde ya┼čan─▒lan zamana ka├ž─▒p gelmi┼č hissi uyand─▒ran yakalar─▒ yukar─▒ kalk─▒k, g├Âzleri kan ├žana─č─▒na d├Ânm├╝┼č, parmaklar─▒ bacaklar─▒ ile yar─▒┼čan adamlar; etekleri r├╝zg├órda u├žu┼čan, y├╝zlerinin kal─▒b─▒ ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č da oraya ba┼čka bir deri ge├žirilmi┼č gibi a├ž─▒k fildi┼či renginde peltele┼čmi┼č kad─▒nlar g├Âr├╝yordum. Ellerindeki b├╝y├╝k bir ta┼čla daha k├╝├ž├╝k bir ta┼č─▒ par├žalamaya ├žal─▒┼čan, ayaklar─▒ kir ve pas i├žinde ├žocuklar g├Âr├╝yordum. Y├╝zleri gerilmi┼č ve elleri b├╝y├╝k oluyordu bu ├žocuklar─▒n. Onlar─▒n ├žocuk oldu─čunu ka┼člar─▒ndan ve giysilerinden anl─▒yordunuz. Geride toz bulutu b─▒rakarak ge├žip giden ara├žlar g├Âr├╝yordum sonra. (…)

Bozbulan─▒k ak─▒nt─▒lar var i├žimde. Bu sebeple; kullan─▒lmam─▒┼č, kimseyle payla┼čmad─▒─č─▒m uzun c├╝mleler kuruyorum hep ona dair. C├╝mlelerimi kimseyle payla┼čam─▒yorum. Su├ž c├╝mleleri oluyor bunlar genelde, kendime bile duyurmad─▒─č─▒mÔÇŽ Fakat ne oluyorduysa her nerede olsam c├╝mlelerimin rengi beni ele veriyordu. Dolay─▒s─▒yla kurdu─čum her c├╝mle beni ait oldu─čum yerden biraz daha kopar─▒yordu. Kurdu─čum her c├╝mleyle ├╝zeri sararm─▒┼č yapraklarla d├Â┼čeli, alt─▒ kaygan, kat─▒ ama yap─▒┼čkan bir bata─ča bat─▒yordum sanki. Sonra g├╝nlerdir ├╝fl├╝k ├žal─▒p duran Karancalos F─▒rt─▒nas─▒ÔÇÖn─▒n ard─▒ndan do─čan k─▒┼č g├╝ne┼či gibi i├žimin k├Ârfezleri ─▒┼č─▒yor birden, dar sokaklar─▒ geni┼čliyor, d├╝┼člerim ├ži├žekleniyor ve bir imbisat h├óline ge├žiyordum. Bir geni┼člikÔÇŽ ─░┼čte o zaman -bulundu─ču yerden- annem de sesleniyordu bana ismimin son hecesini uzatarak. Bu sesi ├žok net duyuyordum. O s─▒rada, ufukta reng├órenk bulutlar, yery├╝z├╝nde olmayan bir ├╝lkenin haritas─▒n─▒ ├ž─▒karm─▒┼č oluyorlard─▒. ─░┼čte o zaman o beliriyordu birden ve bulutlar─▒n i├žinden bana do─čru y├╝z├╝yordu.

Bu ad─▒m─▒ kar┼č─▒l─▒ks─▒z b─▒rakamazd─▒m.(…)

Dertlerini size iletmek istemeyen bir hastay─▒ iyile┼čtirmeye ├žal─▒┼čan bir tabipten daha talihsiz kimse yoktur. Beni g├Âzlemleyen biri, dertlerini ya┼čatmak ve korumak i├žin sava┼čan bir bireyin ├Âzel alan─▒na zorla girmeye ├žal─▒┼čan bir zorba; onu da bir zorba taraf─▒ndan k─▒st─▒r─▒lm─▒┼č bir tutsak sanabilirdi. Do─črusu, ben de; ├Â─črenmeye talip olmayan bir talebeye zorla ├Â─čretmeye ├žal─▒┼čan talihsiz bir ├Â─čretmen gibi hissediyordum kendimi. Bana, kendisini k─▒st─▒rd─▒─č─▒m─▒ sanan bir zavall─▒ym─▒┼č─▒m gibi bak─▒yordu. Bunu seziyordum. Bir an ├Ânce ├ž─▒kmak istiyordu g├Âzlem odamdan.

Herkes gibi d├╝┼č├╝nmedi─čimin fark─▒nday─▒m: ├ço─čunluk i├žin ortak payda olan zemin, benim uzak durdu─čum yer olabiliyor: Mesela herkes bir hastan─▒n bekledi─činin sa─čl─▒k oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝r; ama ben oradan uzakla┼čarak onun ba┼čka bir ┼čeyi bekledi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum. Hastan─▒n sa─čl─▒─č─▒na kavu┼čtu─ču andan itibaren bir ihtimali bekledi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum mesela; bilinmeyen bir gelecekte kavu┼čtu─ču ┼čeyi kaybetme ihtimalini ya da ba┼čka bir hastal─▒─č─▒n onu kap─▒da bekledi─čini… Bu bekleyenler ve bekledikleri benim beklediklerimle farkl─▒l─▒k arz etse de ÔÇťbekleyenÔÇŁ olma d├╝zleminde ortak bir noktam─▒z var; ama ben ona ne dendi─čini de bilmiyorum.(…)

Buraya gelirken kap─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda b─▒rakt─▒─č─▒m ├Âteki kendim ile i├žeri ald─▒─č─▒m beriki kendimin ayn─▒ ki┼či oldu─čunu san─▒yorsunuz siz. Oysa buraya girerken sizin g├Ârd├╝─č├╝n├╝z beriki kendimi kesip bi├žtim ben, onu yontup ba┼čka bir kendim elde ettim. Bu g├Ârece varl─▒─č─▒m─▒ bilmiyorsunuz ve her iki kendimi de ayn─▒ ki┼či san─▒yorsunuz. Size anlatamad─▒─č─▒m tam da buras─▒. Dahas─▒ var: Bu ikisi d─▒┼č─▒nda, benim, bile isteye olu┼čturdu─čum kamu ├Ân├╝ndeki sosyal varl─▒─č─▒m da var. Bazen istemeyerek benim katk─▒ verdi─čim, d─▒┼čar─▒ya yans─▒yan g├Âr├╝nt├╝lerimden veya g─▒yab─▒mda ba┼čkalar─▒n─▒n olu┼čturdu─ču benimle ilgili baz─▒ verilerden derlenerek elde edilmi┼č derleme varl─▒─č─▒m var bir de. Bunlar─▒n d─▒┼č─▒nda; BenÔÇÖe ve bana ra─čmen, sosyal medya ortamlar─▒nda beni hi├ž g├Ârmemi┼č, g─▒yab─▒mda tan─▒yan insanlar─▒n kafas─▒nda bile isteye olu┼čturdu─čum sanal varl─▒─č─▒mdan ise hi├ž s├Âz etmiyorum.(…)

Tekrar kolay gelsin, dedim.

Adam kolaysa ba┼č─▒na gelsin, dedi.

Ba┼č─▒ma geldi zaten, dedim.

├ľyleyse bu konuda tecr├╝belisin.

Hay─▒r, tecr├╝bem yok ben de tam bunu soracakt─▒m.

Neyi?

Siz kutlu bir adams─▒n─▒z.

Neden?

─░nsanlar─▒n pisliklerini s├╝p├╝r├╝yorsunuz.

─░┼čim bu benim.

├ľyle mi?

Evet.

─░├žimdeki ├ž├Âpleri de s├╝p├╝rebilir misiniz?

Benim b├Âyle bir g├Ârevim yok.

Sonra bir anda ay─▒ld─▒ g├Ârevli ve neee! dedi, ÔÇśeÔÇÖ sesini uzatarak.

Bunun i├žin size eme─činizin kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ ├Âdemeye haz─▒r─▒m, dedim.

Sen galiba ka┼č─▒n─▒yorsun sabah sabah. S├╝p├╝r├╝r├╝m, hem de b├╝t├╝n pisliklerini s├╝p├╝r├╝r├╝m de sen gel hele ┼č├Âyle yamac─▒ma!

Bunu derken di─čer elindeki gerece sopa konumu ald─▒rm─▒┼čt─▒.(…)

Nas─▒ls─▒n, dedim ben arkada┼člar─▒ temsilen. Bizimle pek ilgilendi─či s├Âylenemez. Orada on dakika boyunca hep sustuk. Aram─▒zda s├╝k├╗tun diliyle, sus├ža konu┼čuyorduk. Her bak─▒┼č de─či┼čtirmesinde di─čerimize bak─▒yor ve g├Âz g├Âze geldi─či herkese g├╝l├╝ms├╝yordu.(…)

Ba┼č─▒m─▒ arkama ├ževirdi─čimde, yan─▒ ba┼č─▒mdayd─▒: ├çocuklar hayret makam─▒ndad─▒rlar hep. Hayretiniz ├žocuklar gibi olsun,ÔÇŁ dedi. Zili incelerken y├╝z├╝mde bir hayranl─▒k ifadesi oldu─čunu da b├Âylece anlam─▒┼č oldum. Ne diyece─čimi ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒m ve ├Ân├╝me bak─▒p sustum. Son zamanlarda ├žocuklar gibi her ┼čeye ┼ča┼č─▒r─▒yordum ve ben ┼ča┼č─▒rmalar─▒mda hep susar─▒m zaten.(…)

O g├╝n bug├╝nd├╝r rahat kay─▒plara kar─▒┼čm─▒┼čt─▒r.

Aramak i├žin ├ž─▒kt─▒─č─▒m yolda benim kayb─▒m─▒ bulmamdan de─čil, belki kayb─▒m─▒n beni bulmas─▒ndan s├Âz edilebilir. Bunun fark─▒ndayd─▒m. Bana hediye etti─či kap─▒ zili (hay─▒r, koyun zili) de bunun fark─▒nda idi. ┼×├Âyle de s├Âylenebilir: Beni i├žeri buyur eden, o, arad─▒─č─▒m─▒ buldu─čumu d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m kap─▒n─▒n kanatlar─▒, a─č─▒rlamak ├╝zere de─čil u─čurlamak ├╝zere a├ž─▒lm─▒┼čt─▒. Halbuki onunla kar┼č─▒la┼č─▒nca arad─▒─č─▒m─▒ buldu─čumu d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝m ilkin. Oysa ben g├Âzleri g├Âzlerime dokununca, g├Ârd├╝─č├╝m yerde kanatlar─▒ a├ž─▒lan kap─▒dan ├ž─▒k─▒p (do─črusu girip) gitmi┼čtim.

O g├╝n bug├╝nd├╝r ben art─▒k Ben de─čilim. Hakk─▒mda konu┼čanlar─▒n s├Âzleri de Benimle ilgili de─čildir; ├ž├╝nk├╝ onlar BenÔÇÖi tan─▒m─▒yorlar.

Delifi┼čekÔÇÖten

Bir g├╝n, ba┼č─▒ hep dumanl─▒ olan yaylalar─▒n duman─▒, Delifi┼čekÔÇÖin ba┼č─▒na konaklad─▒. Konaklad─▒ da gitmek nedir bilmedi dumanlarÔÇŽ
─░lk, koyun sa─čarken g├Ârm├╝┼čt├╝ onu.
O g├Âr├╝┼čte olan olmu┼čtu: G├Ârd├╝─č├╝ bir ├žift g├Âz de─čil de bir y─▒ld─▒r─▒m yal─▒m─▒yd─▒ sanki.
Bu kez onu tutuklayan karakol ├žavu┼ču de─čil; fettan bak─▒┼člard─▒.
Delifi┼čekÔÇÖin, b├╝t├╝n m├╝lk├╝n├╝ viran eylemi┼čti o bak─▒┼člar.
ÔÇť┼×eytan diyor ki ├žolu─ču ├žocu─ču terk et, al git ┼ču k─▒z─▒ÔÇŁ diye d├╝┼č├╝nd├╝ o anda.
Y├óri g├╝zel olan─▒n uyku girmezmi┼č g├Âz├╝ne.

O gece uyku s─▒├žan deli─čine girdi.

Kestane A─čac─▒n─▒n R├╝yas─▒n─▒ Beyan EderÔÇÖden

─░nsanlar, g├Âky├╝z├╝n├╝ t─▒rmalayan tu─čyan y├╝zl├╝ binalara giydirmi┼člerdi ruhlar─▒n─▒. ┼×ehrin, insan─▒ bo─čan kementleri vard─▒, urganlar─▒ vard─▒, g├Âr├╝nmeyen k─▒tal malzemeleri vard─▒. Yolu ┼čehre d├╝┼čm├╝┼č a─ča├žlar, burada ├žile dolduruyorlard─▒ ve ormanlardaki a─ča├žlar─▒n bundan haberleri bile yoktu.

Babam─▒n o a─čac─▒n dibinde do─čdu─ču, hatta onun dal─▒nda b├╝y├╝d├╝─č├╝ bana iletildi─činde veya bana iletilenleri anlad─▒─č─▒mda ilk mektebe ba┼člam─▒┼čt─▒m. O a─ča├ž ile, hayalimde payla┼čt─▒─č─▒m zamanlardan akl─▒mda kayda de─čer birka├ž k─▒r─▒nt─▒ kalm─▒┼čt─▒r sadece. Onlardan biri, bebeklik ├ža─č─▒nda, babam─▒n dal─▒na as─▒lm─▒┼č kunda─č─▒n─▒ sallamak ├╝zere oraya gitti─čimi kurgulam─▒┼č olmamd─▒.

FloraÔÇÖn─▒n ├ç─▒ng─▒raklar─▒

├ť├ž ki┼čilik bir taburduk biz. Kan─▒ y├╝─čr├╝k, re├žinesi s├╝t dolu nisan dallar─▒ idik. Kuruldu─čumuz kavak dallar─▒nda, aheste esen yellerle sal─▒n─▒p dururduk sa─ča sola. FloraÔÇÖn─▒n ├ž─▒ng─▒raklar─▒ mevzusuna kadar bir ┼čik├óyetimiz de yoktu bundan. Yelimizi seviyorduk zahir. O yelin bazen h─▒zlan─▒p ├žat─▒lar─▒ yerinden eden bir boraya d├Ân├╝┼čmesi ise hi├ž hesab─▒m─▒zda yoktu. (…)

Ad─▒n─▒ tam olarak telaffuz eden yoktu. Lora derlerdi kestirmeden. G├Âzleri bir acayip imi┼č bu LoraÔÇÖn─▒n. O kadar ├žirkin imi┼č ki baz─▒ aileler korkar diye ondan ├žocuklar─▒n─▒ bile sak─▒n─▒yorlard─▒. K├Ây i├žine pek ├ž─▒kmaz, kimseye gelip gitmezdi; hatta -say─▒lar─▒ az olsa da- onunla konu┼čmay─▒ hatta g├Ârmeyi bile u─čursuzluk sayanlar vard─▒. Bundan haberli miydi bilmiyorum; ama ad─▒n─▒ telaffuz edemeyenler ÔÇťg├óvurÔÇŁ diyorlard─▒ ona. Hayat─▒mda hi├ž g├óvur g├Ârmemi┼čtim. G├óvurlar nas─▒l bir insand─▒, bizden farklar─▒ nelerdi? ├çirkinli─činin g├óvur olmas─▒yla bir ilgisi var m─▒yd─▒? Birine k─▒z─▒nca ÔÇśg├óvur d├Âl├╝ÔÇÖ derdi Halit amcam. B├╝y├╝kanamdan da duymu┼čtum; yaramazl─▒k edince ÔÇťg├óvurluk etmeyinÔÇŁ demi┼čti bize. Bu g├óvur meselesi de meraklar─▒m aras─▒ndayd─▒.

O gece hep onu d├╝┼č├╝nd├╝m. G├Ârebilecek miydim acaba? Sanki biri zamanlar─▒ bir ├žuvala doldurup ka├ž─▒racakt─▒; sanki ba┼č─▒na bir hal gelecek ve onu bir daha g├Âremeyecektik. Zihnimde kayna┼č─▒p duran titrek hayallerin niye ilk s─▒ras─▒na yerle┼čti bu konu bilmiyorum; ama i├žimde bu kadar harlanm─▒┼čken harekete ge├žmeliydim. Ge├žtim de.(…)

Yok, gibi ya┼č─▒yordu. Onunla kimse ilgilenmedi─či gibi kimse de onun ┼čik├ór─▒nda de─čildi. ├ľyle ├žirkin ki diyordu Vahide teyze; insan bakam─▒yor, g├Âz g├Âze gelemiyor. Zaten g├Âzlerini g├Ârmek de neredeyse m├╝mk├╝n de─čil, diyordu. G├╝ldane teyzeye kal─▒rsa g├Âzlerine bak─▒lamay─▒┼č─▒ i├žindeki kinle ilgiliydi.

Merak─▒m─▒ kam├ž─▒layan ┼čeyler vard─▒: Neye idi kini? Kim ne yapm─▒┼čt─▒ ona? Gitti─či yerlere ne zaman gider, yolu nerelerden ge├žer, evine ne zaman d├Âner; kimse g├Ârmezdi. O evde nas─▒l ya┼čad─▒─č─▒n─▒ da tam olarak kimse bilmiyordu.(…)

Onu g├Ârmeliydim; ├ž─▒ng─▒raklar─▒n─▒, kilise ├žan─▒n─▒ sonra. ─░lla y├╝z├╝n├╝. G├ÂzleriniÔÇŽ Dedikleri kadar ├žirkin miydi? Kap─▒s─▒n─▒n ├Ân├╝nde oldu─čunu duydu─čum k├╝p├╝ de g├Ârmeliydim. ─░├žinde ne vard─▒ acaba? Bunlar─▒ acayip merak ediyordum ┼čimdi.

Bu kez iyi bir gerek├žemiz vard─▒ ve onu g├Ârece─čimden umutluydum. (…)

Eyvah, dedim; yand─▒n Muttalip!

Ka├žmak para etmezdi.

Muttalip, anas─▒ ├Âlm├╝┼č tay gibi ba┼č─▒ yerde, elleri ├Ân├╝nde, ad─▒mlar─▒n─▒ s├╝r├╝yerek yan─▒na vard─▒: Hac─▒, kula─č─▒n─▒n birinden tuttu bunun, itin g├Ât├╝ne sokup ├ž─▒kard─▒: ÔÇťHaf─▒z-─▒ KurÔÇÖan olman─▒n hat─▒r─▒ var. O hat─▒r─▒ ya─čma etme. H─▒z─▒r belledik seni, h─▒nz─▒r ├ž─▒kma. Anlad─▒n m─▒? Bir daha onun bunun yeliyle b├Âyle ├žocukluk yapma; kulaklar─▒ndan asar─▒m seni. HimmetÔÇÖi al─▒p gideceksin ve o kad─▒ndan ├Âz├╝r dileyeceksin. Haydi git ┼čimdi!ÔÇŁ dedi.

Kulaklar─▒ d├╝┼čm├╝┼č enik gibi oradan uzakla┼č─▒p yan─▒m─▒za d├Ând├╝ Muttalip.

 

DEVAMI --››
K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R -deneme-

K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R

Malumu ilam; k├Ây, tar─▒m toplumu bireylerinin ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak ve ya┼čamak ├╝zere topland─▒klar─▒ k├╝├ž├╝k yerle┼čim mek├ónlar─▒d─▒r. Yerle┼čke ise k├Ây├╝n biraz daha geli┼čmi┼č h├óli olup (medeniyetin de─čil) ┼čehrin imk├ónlar─▒ndan daha fazla yararlanan yerle┼čim birimleridir. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
G├ťN├ťM├ťZ ├ľYK├ťC├ťLER─░ KL├éS─░K ┼×─░─░R─░ B─░LM─░YOR (soru┼čturma)

SORU┼×TURMA

Sorular: Yusuf Alpaslan ├ľzdemir (Pusulahaber/K├╝lt├╝r)
1-T├╝rk edebiyat─▒nda hik├óye anlatma bi├žimi son d├Ânemlerde bir hayli de─či┼čim/d├Ân├╝┼č├╝m ge├žirdi. Sizce, bug├╝n├╝n ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝, mesaisini yeni aray─▒┼člarla m─▒, yoksa kendi klasiklerini olu┼čturma gayretiyle mi devam ettirecek?
2- Yahya Kemal, ÔÇťS├Ânmez seher-i ha┼čre kadar ┼čiÔÇÖr-i kadim/Bir me┼čaledir, devredilir elden eleÔÇŁ demi┼čti. Yirmi birinci y├╝zy─▒lda me┼čalenin ak─▒beti sizce ne haldedir?
3- ÔÇťEdebiyat Ele┼čtirisiÔÇŁ kavram─▒ndan ne anlamal─▒y─▒z? Yoklu─čundan bunca ┼čik├óyet edilen ele┼čtiri, r├╝┼čt├╝n├╝ nas─▒l ispat etmeli?

Asl─▒nda bu iki ba┼čl─▒k ay─▒ yaz─▒ konular─▒d─▒r. Biz burada bir ba─člam ili┼čkisi ile birle┼čtirerek vermeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z. S├Âz├╝n├╝ etti─čimiz ba─člam; geli┼čerek devam eden, devam ederek kendini yenileyen T├╝rk hik├óyecili─čindeki de─či┼čim ve d├Ân├╝┼č├╝m├╝n maceras─▒nda, g├Âzle g├Âr├╝l├╝r hareketlenmeyi 1940ÔÇÖlara kadar g├Ât├╝rmemiz m├╝mk├╝nd├╝r. 1940ÔÇÖlarden sonra hik├óye anlatma gelene─čimiz, yeni ve daha farkl─▒ anlat─▒m imk├ónlar─▒n─▒n denenmesi s├╝recine girdi Bunda Postmodernist e─čilimin etkisi de oldu ku┼čkusuz; dolay─▒s─▒yla anlat─▒m, bu y├Ântemin verilerini de de─čerlendirmeye ald─▒. Bu konuda Sait Faik ├Ânemli bir ├ž─▒k─▒┼č yapt─▒. Bilge Karasu, Ferid Edg├╝, Cahit Zarifo─člu (─░ns), Rasim ├ľzden├Âren ile anlat─▒m imk├ónlar─▒ daha da geni┼čletildi. 1980ÔÇÖlerde g├Âr├╝n├╝r k─▒l─▒nan bu de─či┼čim 1990ÔÇÖlardan sonra mevcudu daha da zorlad─▒. 2000ÔÇÖlerden sonra hik├óyede kayda de─čer bir s─▒├žrama g├Âr├╝ld├╝. 1980ÔÇÖlerde, y─▒lda yay─▒mlanan hik├óye kitab─▒ say─▒s─▒ bir elin parmaklar─▒n─▒ ge├žmez iken son y─▒llarda yan─▒lm─▒yorsam y─▒lda ortalama 150-200 civar─▒nda hik├óye kitab─▒ yay─▒mlan─▒yor. Bu, hik├óye ad─▒na b├╝y├╝k bir atak ┼č├╝phesiz. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
M├╝temeddin ve Eygi Bir adam: MEHMET ┼×EVKET EYG─░

Bir motosiklet ge├žer ans─▒z─▒n yan─▒n─▒zdan, ortal─▒─č─▒ velveleye verir, mahalleyi aya─ča kald─▒r─▒r. G├╝r├╝lt├╝s├╝nden san─▒rs─▒n─▒z ki s─▒rt─▒nda tonlarca y├╝k var. Oysa s─▒rt─▒nda ta┼č─▒d─▒─č─▒ tek ki┼čidir. Ayn─▒ yerden bir otob├╝s ge├žer; sesini son anda fark edersiniz, bir taksi kadar bile ses ├ž─▒karmaz. Oysa tonlarca a─č─▒rl─▒k vard─▒r s─▒rt─▒nda, onlarca insan ve e┼čya vard─▒r.
Kimi insanlar vard─▒r, sessiz ve derinden ya┼čarlar; ┼čamatas─▒z, g├╝r├╝lt├╝s├╝z ve rekl├óms─▒z. Onlar m├╝tevaz─▒; fakat silinmeyen izler b─▒rakarak ilerlerler. Onlar ├žo─ču zaman yan─▒n─▒zdan ge├žip giderler, g├Âremezsiniz; fark etti─činizde ge├ž olur, o gidece─či yere ├žoktan gitmi┼čtir. Arkas─▒ndan ÔÇťBu, o muydu?ÔÇŁ ya da ÔÇťO, bu muydu?ÔÇŁ dersiniz ve onunla ayn─▒ ├ža─čda ya┼čad─▒─č─▒n─▒z h├ólde onu ke┼čfedemedi─činize, son anda fark etti─činizde de arkas─▒ndan yeti┼čemedi─činize, onunla iki kel├óm olsun edemedi─činize hay─▒flan─▒rs─▒n─▒z. Bo┼čunad─▒r bu hay─▒flanman─▒z; birilerinin size ÔÇťge├žmi┼č olsunÔÇŁ demesinin zaman─▒d─▒r. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

Y├╝zy─▒l─▒n ihanetinin ya┼čand─▒─č─▒ 15 Temmuz 2016 haftas─▒nda yazd─▒─č─▒m─▒z yaz─▒* Daha sonra olay─▒n roman─▒ yaz─▒ld─▒ (Ebucehil Karpuzu)

KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

15 Temmuzda ya┼čananlar ‘darbe’ de─čil ├╝lkeyi i┼čgal giri┼čimi idi. ABD+AB+kukla ortak yap─▒m─▒ bir i┼čgal giri┼čimine maruz kald─▒k biz. Tezg├óh├ž─▒lar, ba─č─▒ms─▒zl─▒k tarihimize ge├žen b├╝y├╝k kahraman ├ľmer Halisdemirleri, tanklara kafa tutan Pendikli Sabri ├ťnal’lar─▒, Dr Metin Do─čanlar─▒ hesaba katmam─▒┼člard─▒ tabii.

Bir g├Âr├╝┼če g├Âre b├╝t├╝n ya┼čananlar─▒n m├╝sebbibi sinsi ihanet elemanlar─▒n─▒ buralara yerle┼čtiren siyasi iradedir. Bu g├Âr├╝┼č ku┼čkusuz do─črular─▒ bar─▒nd─▒r─▒yor i├žinde, ne ki ger├žek o kadar da yal─▒n de─čil. Yan─▒n─▒zdaki 40 y─▒ll─▒k dostunuzun sizinle ilgili dosyalar haz─▒rlad─▒─č─▒n─▒, ├žeteleler tuttu─čunu, hatta mahrem g├Âr├╝nt├╝lerinize ula┼čt─▒─č─▒n─▒ ├Â─črendi─činizde ne d├╝┼č├╝n├╝rs├╝n├╝z? Bu nas─▒l bir duygu verir size? Ne yapard─▒n─▒z b├Âyle bir durumda? D─▒┼čar─▒dan bakanlar─▒n ÔÇťb├╝t├╝n problem, sizin onu dost edinmenizdeÔÇŁ deyip i┼čin i┼činden ├ž─▒kmas─▒ kolayd─▒r. D─▒┼čar─▒dan g├Âr├╝nen ┼čey, i├žeride bu kadar yal─▒n m─▒ acaba? Ger├žek ┼ču ki olay 15 y─▒ll─▒k bir olay de─čil; sinsilik temel vasf─▒ olan ├Ârg├╝t 40 y─▒ll─▒k bir s├╝re├žten ge├žerek bu noktaya ula┼čt─▒. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
D├ťZENEK ve TARAFTAR (deneme)

D├ťZENEK VE TARAFTAR

├ľnceleri ikiydiler sonra ├╝├ž, d├Ârt, on oldular.
Her k├╝me bir imparatorluk; k├╝melerin ba┼č─▒ndaki adamlar─▒n her biri de k├╝mesinin imparatoruydu.
Bu imparatorluklar─▒n ta┼č─▒nmaz m├╝lkleri, b├╝y├╝k arazileri, bankalar─▒, say─▒s─▒ bilinmeyen ara├žlar─▒, ├Âzel tesisleri, ┼ča┼čaal─▒ mek├ónlar─▒ vard─▒. ─░mparatorlu─čun ├Ânde gelen adamlar─▒ ve arenalardaki ayinlerde ├Ânemli g├Ârevleri olan bireyler saraylarda veya saray gibi mek├ónlarda otururlard─▒. Onlar─▒n her birinin g├╝nl├╝k hayatlar─▒ ve yap─▒p ettikleri her i┼č, ilgili k├╝menin yay─▒n organlar─▒na haber olarak ge├žilirdi. Bu haberlerde; adamlar─▒n son olarak ka├ž─▒nc─▒ kad─▒n ile ya┼čad─▒klar─▒; o─čullar─▒n─▒n veya k─▒zlar─▒n─▒n yar─▒┼č yahut drift yaparken hangi gariban─▒ ezdi─či, hangi mek├ónlarda ne t├╝r rezalet ├ž─▒kard─▒klar─▒ balland─▒ra balland─▒ra anlat─▒l─▒rd─▒. Hayatlar─▒n─▒n b├╝t├╝n ayr─▒nt─▒lar─▒ pazara ├ž─▒kar─▒l─▒r; fakat onlar, b├╝t├╝n olanlar─▒ hanelerine yaz─▒lm─▒┼č pozitif┬á bir reklam g├Âz├╝yle de─čerlendirirlerdi sadece. B├╝t├╝n bu haberlerin al─▒c─▒s─▒ da yine taraftard─▒. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
EDEB─░YAT D├ťNYAYI DE─×─░┼×T─░R─░R mi?

ÔÇťYaya ├ľncelikli TrafikÔÇŁ ya da┬á EDEB─░YAT D├ťNYAYI DE─×─░┼×T─░R─░R mi?

Ne alaka? Yaya ├Âncelikli trafi─čin edebiyatla ilgisi ne ola? B├Âyle bir soru sorulmal─▒d─▒r. ├ľnce malumun ilam─▒na bakal─▒m: Bizde 2019ÔÇÖda -fark edilen demeyeyim haydi- g├╝ndeme getirilen ÔÇťyaya ├Âncelikli trafikÔÇŁ ger├žekli─či AvrupaÔÇÖda en az 50 y─▒ld─▒r caridir. (┼×imdi, b├Âyle dedim diye ÔÇśAvrupa hayran─▒ÔÇÖ yarg─▒lamas─▒na muhatap olabilirim.) D├╝nyan─▒n az ├žok geli┼čmi┼č her yerinde yayalar─▒n ge├žebilece─či yatay ├žizgilerle belirlenmi┼č alanlar vard─▒r. S├╝r├╝c├╝ buralardan temkinli ge├žer ve kar┼č─▒ya ge├žmek ├╝zere haz─▒rlanan bir yayay─▒ g├Âr├╝r g├Ârmez en az 5m ├Âtede durur. Hele de yaya hamle yapt─▒ ise zinhar yakla┼čmaz. Yasaklar─▒n delinmesinin bir h├╝ner veya art─▒ bir vas─▒f san─▒ld─▒─č─▒ bizde, kendisi i├žin tahsis edilmi┼č bu alanlar─▒ kullanmaya ├žal─▒┼čan yayalar─▒n can─▒n─▒ zor kurtard─▒─č─▒ da bir vak─▒ad─▒r. ├ľte yanda hi├žbir yaya da trafi─čin akt─▒─č─▒ yayalar i├žin bir i┼čaret bulunmayan bir yerden kar┼č─▒ya ge├žmek ├╝zere harekete ge├žmez. Gelelim bunun edebiyatla ilgisine: (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
─░NTERAKT─░F EDEB─░YAT D├ľNEM─░ (mi?)

├ľyk├╝ ve Ele┼čtiri Yeni Bir D├Âneme mi Giriyor?

Yer├╝st├╝ ve yeralt─▒ imk├ónlar─▒n─▒n sonuna kadar kullan─▒ld─▒─č─▒, yapay zek├ón─▒n ve s├╝personik u├žaklar─▒n g├╝ndeme girdi─či interaktif zamanlara erdik. Postmodernizmin verilerinin k├Ât├╝ kullan─▒m─▒ndan yapay bir anlat─▒ma (benim siborg* edebiyat dedi─čim anlat─▒ms─▒zl─▒k ki eski edebiyatta kar┼č─▒l─▒─č─▒ kelam-─▒ gam├╗zedir); i├žinden insan─▒n ├žekildi─či humonoid (insans─▒) bir ├Âyk├╝ye veya romana; bu ikisinin birle┼čimi diyebilece─čimiz simulakr bir edebiyata do─čru gidi┼č mi var diye sorgulanmal─▒d─▒r.[i] Bu sadece ├Âyk├╝ i├žin de─čil ┼čiir i├žin de d├╝┼č├╝n├╝lebilir. Buna bir i┼čaret olarak de─činip konuyu ele┼čtiriye a├žarak ba┼čka bir boyuta ge├žmek istiyorum. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
N─░SAN AYI ETK─░NL─░KLER─░

1- Edit├Âr ve yazar ─░smail Turan, hik├óyelerimizle ilgili 12 Nisan 2019 Cuma g├╝n├╝ saat 15.00’te K─▒rklaereli ├ťniversitesi Uluslararas─▒ Rumeli Sempozyumu’nda “Recep Seyhan’─▒n Hik├óyelerinde Nesne-Birey ─░li┼čkileri” konulu bir bildiri sundu. Metin bilahere ├ťniversitenin hakemli dergisinde yay─▒mlanaca─č─▒ i├žin┬á ├žal─▒┼čman─▒n ├Ânceden ba┼čka bir yerde yay─▒mlanmas─▒n─▒n uygun olmayaca─č─▒ bilgisini ald─▒k. O sebeple k─▒sa s├╝re sonra S─░TEM─░ZDEN KALDIRILDI.
2- 17 May─▒s 12019 ├çar┼čamba g├╝n├╝ saat 10’da ├ťsk├╝dar Fatih Sultan Mehmet ├ťniversitesi T├╝rk Dili Edebiyat─▒ b├Âl├╝m├╝
├Â─črencileri ve kat─▒l─▒mc─▒ misafirlerin bulundu─ču Atikvalide’deki kamp├╝s salonunda EBUCEH─░L KAPRUZU ve 15 Temmuz konu┼čuldu.. Oturumu ilgili ├╝niversitenin Yeni T├╝rk Edebiyat─▒ b├Âl├╝m ba┼čkan─▒ Prof. ┼×aban Sa─čl─▒k y├Ânetti. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
─░STANBUL ├ľYK├ťLER─░[1]

┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á Bu ┼čehr-i Stanbul ki b├«-misl ├╝ behad─▒r
            Bir sengine yek pare Acem mülkü fedadır
                                                           Nedim

─░stanbul bizzat kendisi bir hik├óyedir; yakla┼č─▒k 1600 y─▒ll─▒k bir hik├óyedir bu. D├Ârt imparatorlu─ča (Roma, Latin, Bizans ve Osmanl─▒) ba┼čkentlik etmi┼č bu m├╝stesna ┼čehir,┬á ─░slamla┼čt─▒ktan sonra hik├óyeler ├╝retmeye devam etti. ┼×airin ifadesiyle ÔÇťa─člayan─▒ bile bahtiyarÔÇŁ olan ─░stanbulÔÇÖa bir kez gelen oraya bir daha gelmeden duramaz. ─░stanbulÔÇÖda bir kez ikamet eden i├žin ise oradan ayr─▒lmak derin bir ac─▒ demektir[1].
─░stanbul hasretini en g├╝zel anlatan hik├óyelerden biri Ziya Osman SabaÔÇÖn─▒n B─▒rakt─▒─č─▒m ─░stanbul adl─▒ hik├óyesidir. Anlat─▒c─▒n─▒n beklenmedik bir anda ba┼čka bir ile tayini ├ž─▒kar. ─░stanbulÔÇÖdan ayr─▒lacakt─▒r. Daha ayr─▒lmadan i├žine bir hasret ├ž├Âker[2]. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
Samsun Anadolu Lisesi 1993 Y─▒ll─▒─č─▒’ndan

SAL (Samsun Anadolu Lisesi) 1993 Y─▒ll─▒─č─▒na yazd─▒─č─▒m─▒z not

┼×air B├ók├«, ÔÇťAvazeyi bu ├óleme Davud gibi sal/B├óki kalan, bu kubbede bir ho┼č seda imi┼čÔÇŁ diyor. ┼×imdi siz gittiniz ey ÔÇśm├╝rg├ónÔÇÖ. Geriye ho┼č bir seda kald─▒. D├╝nya b├Âyledir i┼čte. Halk─▒m─▒z ÔÇťyalan d├╝nyaÔÇŁ der. Anlaml─▒ bulurum bu s├Âz├╝. D├╝nyada fani oldu─čunu, baki olan─▒n yaln─▒zca Allah oldu─čunu (Allah bes/B├óki heves; Allah k├ófidir, gerisi bir hevesten ibarettir) kavrayabilseydi insano─člu; kavgalar g├╝r├╝lt├╝ler, kabal─▒klar asgariye inerdi. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
├ť├ç DUYURU (Kitaplara Ula┼č─▒m, Sosyal Medya hesaplar─▒m─▒z, G├╝venlik uyar─▒s─▒)

1- K─░TAPLARA NASIL ULA┼×IRIM? sorusunun cevab─▒ i├žin MEN├ť/HAKKINDA butonuna bak─▒n─▒z
2-Sosyal medya hesaplar─▒m─▒z (Facebook, twitter ve instagram) 19.1.2019 tarihinden itibaren ├žal─▒┼čt─▒─č─▒m─▒z yay─▒nevi BKS (Bilge K├╝lt├╝r Sanat) edit├Ârleri taraf─▒ndan y├Ânetilmektedir. Bu hesaplarda taraf─▒mdan yorum yap─▒lamamaktad─▒r
3-Ziyaret├žilerimiz, sitemizin linkinde sol tarafta┬ái┬ái┼čareti ve g├╝venlik uyar─▒s─▒ndan (g├╝venli de─čil┬áifadesi) vir├╝se ili┼čkin herhangi bir kayg─▒ duymamal─▒d─▒r.
Bu, ilgili firmadan┬áÔÇťssl┬ásertifikas─▒ÔÇŁ┬áalmay─▒┼č─▒m─▒zla ilgilidir. Firmalar ek ├╝cret i├žin bu t├╝r ÔÇťilave hizmetlerdeÔÇŁ bulunuyorlar.
Konu ile ilgili makale:
24 Temmuz 2018: Bug├╝n Google, Chrome 68ÔÇÖi kullanm─▒ma sunmaya ba┼člad─▒. Art─▒k GoogleÔÇÖ─▒n taray─▒c─▒s─▒ HTTPS ile korunmayan t├╝m web siteleri i├žin adres ├žubu─čunda ÔÇťG├╝venli De─čilÔÇŁ uyar─▒s─▒ verecek.
─░nternet taray─▒c─▒lar─▒, g├╝venli (HTTPS) ve g├╝venli olmayan (HTTP) sitelere yakla┼č─▒mlar─▒nda ani de─či┼čikler yap─▒yor. Google Chrome, bu de─či┼čikli─či Ocak 2017ÔÇÖde hayata ge├žirdi. Web sitesi g├╝venli─či konusunda harekete ge├žen Google Chrome, ┼čifre veya kredi kart─▒ bilgisi gibi ki┼čisel bilgi toplayan HTTP sayfalar─▒n─▒ ÔÇťg├╝venli de─čilÔÇŁ olarak lanse etmeye ba┼člad─▒ÔÇŽ
NOT: SE├çK─░LER/├ľyk├╝ Se├žkileri butonu alt─▒ndaki sayfaya ├╝├ž hikaye daha eklendi

DEVAMI --››
T├╝rk Edebiyat─▒ ─░simler S├Âzl├╝─č├╝

Kazakistan Ahmed Yesevi ├ťniversitesi/ T├╝rk Edebiyat─▒ ─░simler S├Âzl├╝─č├╝ /Recep Seyhan Maddesi

Kazakistan Uluslararas─▒ Ahmet Yesevi ├ťniversitesi’nde,T├╝rk edebiyat─▒na eserleri ile katk─▒ sunan T├╝rk d├╝nyas─▒n─▒n yazarlar─▒ i├žin bir heyet taraf─▒ndan biyografik ├žal─▒┼čma y├╝r├╝t├╝l├╝yor. ├çal─▒┼čmalar, ├ťniversite’nin sitesinde┬áT├╝rk Edebiyat─▒ ─░simler S├Âzl├╝─č├╝┬ába┼čl─▒kl─▒ buton alt─▒nda┬á bulunuyor. Yazar─▒n ad─▒n─▒ ve soyad─▒n─▒ ta┼č─▒yan ba┼čl─▒k; yazarlar─▒n Hayat─▒,┬áEserleri Ba─člam─▒nda Edebi Ki┼čili─či, Kaynak├ža ve Eserleri b├Âl├╝mlerinden olu┼čuyor.
T├╝rk Edebiyat─▒ ─░simler S├Âzl├╝─č├╝’de a┼ča─č─▒da linkini verdi─čimiz sayfada┬á bize de yer verilmi┼č.
├çal─▒┼čmaya katk─▒ sunan yazar, hik├óyeci Funda ├ľzsoy Erdo─čan’a te┼čekk├╝r ederim. RSeyhan


Ôľ║T├╝rk Edebiyat─▒ ─░simler S├Âzl├╝─č├╝ Linki i├žin buraya t─▒klay─▒n─▒z.

DEVAMI --››
DEL─░F─░┼×EK* -hik├óye-

Bir g├╝n demi┼čti ki Hac─▒ AzizÔÇÖin Mehemmet, ÔÇťKendisine ÔÇśDeliÔÇÖ dedirtmek i├žin az m─▒ u─čra┼čt─▒ bu kavasÔÇŽ
─░nce dalan, ├žak─▒ gibi bir adamd─▒. ┼×apkas─▒ ba┼č─▒nda kendisi gibi hep dimdik dururdu.
├ľne do─čru hamle yapar gibi y├╝r├╝r, keyfine uygun bir yere giderken su gibi akar; bir samanl─▒─č─▒n
k├Â┼česinden ya da kel bir tepenin ├╝zerinden kayar gibi a─čard─▒.
Uzun s├╝re kaybolurdu.

Koysak ve kuytu yerleri tercih ederdi gelip giderken. Bunun, aran─▒yor olmas─▒yla elbette bir ilgisi vard─▒.
Onu birileri arard─▒ hep; ya cenderme, ya bir alacakl─▒s─▒ ya da babas─▒ÔÇŽ
E─čer aran─▒yorsa arazide boyu a┼čan u├žsuz bucaks─▒z bir ├žay─▒r olurdu o veya i├žinde tilkilerin bile kayboldu─ču
s─▒k ├žal─▒l─▒klar olurdu da herkesin etraf─▒nda dola┼čt─▒─č─▒ ama bir t├╝rl├╝ bulamad─▒─č─▒ kutsal bir kayba d├Ân├╝┼č├╝rd├╝.
Arayanlar─▒n hi├žbiri de gerekli oldu─ču zamanlarda ona ula┼čamazlard─▒. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
─░ST─░LA -├Âyk├╝

─░ST─░LA
Adam, s─▒rt ├žantal─▒ ba┼čka bir adama yakla┼č─▒p arad─▒─č─▒ bir adresi sormak istedi. S─▒rt ├žantal─▒ adam─▒n kula─č─▒nda kulakl─▒k vard─▒, adam duymad─▒. Adam onu bu h├ólde bulunca di─čerine y├Ânelecek oldu; ama onun da kula─č─▒nda kulakl─▒k vard─▒. Daha ├Âteki de b├Âyleydi. Kulaklar─▒ kapal─▒yd─▒ insanlar─▒n ve onlara i┼čittirmek neredeyse m├╝mk├╝n de─čildi. Bir an, sorusunu y├Âneltebilece─či kimse bulamay─▒┼č─▒n─▒n aksayan y├╝r├╝y├╝┼č├╝ ile bir ilgisi olup olmayaca─č─▒ ge├žti akl─▒ndan.Sonra bu d├╝┼č├╝ncesinin yersiz oldu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝.
├çok ge├žmeden anlad─▒ ki insanlar─▒n kulaklar─▒ t─▒kal─▒yd─▒ ve i┼čitmekten men edilmi┼člerdi sanki.
Dahas─▒, kentte insanlar, birbirlerini g├Ârmedikleri ve i┼čitmedikleri kulelerde oturuyorlard─▒.
Binitler kenti istila etmi┼čti ve insanlar kendilerine yer bulamaz h├óle gelmi┼člerdi. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
“Esaret Edebiyat─▒”n─▒n Atlad─▒─č─▒ Sayfa: Teme┼čvarl─▒ Osman A─ča

ÔÇťEsaret Edebiyat─▒ÔÇŁn─▒n Atlad─▒─č─▒ Sayfa:┬áTEME┼×VARLI OSMAN A─×A
Orta├ža─č Avrupas─▒ndaki keskinle┼čmi┼č s─▒n─▒fl─▒ toplum katmanlar─▒nda ├Ânemli bir yeri olan esaret, izleyen y─▒llarda ├Ânce Bat─▒ Edebiyat─▒ÔÇÖna oradan da 19.yyÔÇÖ─▒n ortalar─▒nda AvrupaÔÇÖy─▒ takip eden T├╝rk edebiyat─▒na bula┼čt─▒. Telif olarak edebiyat─▒m─▒zda esaret konusunu i┼čleyen iki ├Ânemli eser var. Biri Ahmet MithatÔÇÖ─▒n 1870ÔÇÖte yazd─▒─č─▒ Esaret adl─▒ hik├óye, di─čeri Sami Pa┼čazade SezaiÔÇÖnin Serg├╝ze┼čt roman─▒(1888). (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
TANKLARIN G├ľZ├ť NASIL K├ľR ED─░L─░R?

Tanklar─▒n G├Âz├╝ Nas─▒l K├Âr Edilir?

Evrensel bir temad─▒r: ─░nsan─▒n ├Âyle bir yeri vard─▒r ki oraya ili┼čirseniz, zay─▒f bilinen bir adam─▒n bile beklemedik bir g├╝ce ula┼čt─▒─č─▒n─▒ hayretle g├Âr├╝rs├╝n├╝z. Bu, hayvanlarda bile b├Âyledir. Bir hayvan─▒ k─▒st─▒r─▒rsan─▒z size beklemedi─činiz tepkiyi verebilir ve savunma mekanizmalar─▒n─▒ hi├ž tahmin etmedi─činiz yerlerden kullanarak ola─čan├╝st├╝ bir g├╝ce ula┼čabilir. Hayat─▒n─▒n en de─čerli varl─▒─č─▒na kastedildi─čini hissetti─či bir anda bir tavuk, bir y─▒lana kafa tutabilir; bir tav┼čan bir tilkinin fele─čini ┼ča┼č─▒rtabilir. ÔÇťBir ser├že bir kartal─▒ sallad─▒ vurdu yereÔÇŁ diyen Yunus san─▒r─▒m bu noktay─▒ anlatmak istiyordu.

15 Temmuz i┼čgal giri┼čimi b├Âyle bir yerine dokundu milletin; en olmad─▒k bir zamanda en vazge├žilmezine ili┼čti. ┼×unu d├╝┼č├╝nmeden edemiyor insan: Daha ├Ânce de iradesine defalarca ili┼čilmi┼čti bu milletin, o zamanlar neden bu tepkiyi g├Âstermedi? Konunun ├žok derin tahlilleri var ancak ┼ču kadar─▒n─▒ s├Âylemek m├╝mk├╝n san─▒r─▒m: Bilin├žlenme durumu ve demokrasiyi i├žselle┼čtirme konusu bir yana; millet korkutulmu┼čtu y─▒llarca. Korkuyordu evet. ├çok ├Âncesinde eli kolu ba─čl─▒yd─▒; tek parti vard─▒ ├╝lkede; dahas─▒ kahredici yoksulluk vard─▒. Devlet erk├ón─▒ kendisini milletin seyisi g├Âr├╝yordu. Se├žimler, devletin vesayet g├╝├žleri g├Âlgesinde ÔÇťbeni se├žÔÇŁ format─▒nda se├žimlerdi. ─░ktidarlar se├žiliyor fakat bir t├╝rl├╝ muktedir olam─▒yorlard─▒; ├ž├╝nk├╝ devletin eli sopal─▒ memur b├╝rokratlar─▒ iktidara ortak idiler. Bu k├Ât├╝ ┼čartlarda gerekti─činde cebir de kullan─▒lm─▒┼č ve millet sindirilmi┼čti. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
EBUCEH─░L KARPUZU HAKKINDA

Bu projede Neden Yer ald─▒m?
Roman, D&R’da Neden Bulunmuyor?
Roman─▒n Yaz─▒l─▒┼č Hik├óyesi

├ľncelikle belirtelim roman─▒n 1. bask─▒s─▒ t├╝kenmi┼č bulunuyor. Okuyucu ancak 2’nci bask─▒ya ula┼čabilecek. Bundan da ├Ânce roman─▒n yaz─▒l─▒┼č hik├óyesi:
15 Temmuz ihaneti herkes gibi beni de derinden etkilemi┼čti. O gece b├╝t├╝n bir tarihimizin en feci ihanetlerinden biri ya┼čanm─▒┼čt─▒. ─░hanetin faillerinin i├ž y├╝z├╝n├╝ az ├žok biliyordum. ─░├žlerinde de kalm─▒┼čt─▒m ama ÔÇťyan─▒m─▒zda olan fakat bizden olmayanlardan biriÔÇŁ etiketi ile ÔÇťmimliÔÇŁ oldu─čumun da fark─▒ndayd─▒m. Bu birikimi roman olarak yazabilirim diye d├╝┼č├╝n├╝yordum. B├Âyle bir ├žal─▒┼čma yapmay─▒ ilk akl─▒ma d├╝┼č├╝ren de o menfur olaydan dokuz ay ├Ânce yapt─▒─č─▒m K─▒rg─▒zistan gezisi oldu. AzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda adl─▒ ├Âyk├╝ kitab─▒m─▒z K─▒rg─▒zcaya ├ževrilecekti. Konunun g├Âr├╝┼čmeleri olmu┼č ancak anla┼čma imzalama noktas─▒na gelmemi┼čti. Hem ayr─▒nt─▒lar─▒ g├Âr├╝┼č├╝r├╝m hem de bir ┼čey olmasa bile Cengiz AytmatovÔÇÖu ziyaret etmi┼č olurum diye d├╝┼č├╝nd├╝m.
(Devam─▒ …)

DEVAMI --››
D├╝nya ile Anla┼čmak M├╝mk├╝n m├╝? Mutlu Olmak Talep Edilmeli mi? -deneme-

D├╝nya ile ili┼čkileriniz nas─▒l diye sorsak herhalde ├žo─ču insandan iniltilere varan s─▒zlan─▒┼člar i┼čitiriz. D├╝nya ile ge├žinemez ├žok insan. Aradaki problem, insan─▒n talepleriyle d├╝nyan─▒n karakterinin birbiriyle ├želi┼čmesidir. ├ťstelik ├želi┼čki ├žok derindir. Mutlu olmak d├╝nya ile uzla┼čmakt─▒r bir bak─▒ma, onunla bir s├Âzle┼čmeden ├ž─▒kmakt─▒r. Peki, d├╝nya ile uzla┼čmak m├╝mk├╝n m├╝d├╝r? D├╝nyan─▒n sizi ├ža─č─▒rd─▒─č─▒ yerleri denetlemek ┼čart─▒yla m├╝mk├╝n olabilir bu bizce.┬á Peki ama d├╝nya buna raz─▒ olur mu; kendini denetlettirir mi? ─░┼čte bu zor. Zorlu─ču ┼čuradan:┬á “s├Âzle┼čmeli personel” olarak bulunuyorsunuz d├╝nyada, kadrolu┬á de─čilsiniz. Bu ger├že─či halk feraseti ├žok iyi te┼čhis etmi┼čtir: ÔÇťYalan d├╝nyaÔÇŁ. Demek ki d├╝nyan─▒n ana karakteri yalan(c─▒) olmas─▒d─▒r. Bir yalanc─▒ ile uzla┼čmak da onu denetleme hakk─▒n─▒ elinizde bulundurarak, s─▒n─▒rl─▒ sorumlu bir ├žer├ževede olabilir ancak. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››
Otorite┬« Edebiyat┬á/ recep seyhan-ele┼čtiri

G├╝├žl├╝ baban─▒n g├Âlgesinde ya┼čayan o─čullar ya da bask─▒n karakterli annenin yamac─▒nda silik ve muti ev k─▒zlar─▒, Freud ve talebelerinin (sonra psikanalistlerin) uzun s├╝re inceleme alanlar─▒ndan biri idi. H├ól├ó ├Âyledir. Bunu edebiyata uyarlarsak otorite┬«lerin g├Âlgesinde ortaya ├ž─▒kan edebi g├Âr├╝nt├╝, h├ól ve gidi┼če bir de bu pencereden bakmam─▒z─▒ gerekli k─▒l─▒yor. (Devam─▒ …)

DEVAMI --››