┼×adi KOCABA┼× -1

Recep Seyhan’dan ─░yi Bir ├ľyk├╝
METAL ÇUBUKLARIN DANSI
Edebiyat okuyucusu son y─▒llarda hik├óye / ├Âyk├╝ alan─▒nda yarat─▒c─▒, ├Âzg├╝n ve nitelikli eserler okumaya ba┼člad─▒. S├Âzl├╝ anlat─▒ gelene─činden yaz─▒l─▒ ├Âyk├╝lemeye ge├žilen s├╝re├žte ─▒srarla okuyarak ve yazarak kendine ├Âzg├╝ bir tat olu┼čturmaya ba┼člayan yazarlar─▒m─▒z aras─▒nda son d├Ânemde dikkatleri ├žeken, kendi dilini olu┼čturmu┼č ba┼čar─▒l─▒ isimlere rastl─▒yoruz.┬áRecep Seyhan┬ábunlar─▒n en ├Ânde gidenlerinden biri.

Tema olarak kesin bir ayr─▒m yapmamakla birlikte, Recep Seyhan kahramanlar─▒n─▒ ┼čahs─▒na m├╝nhas─▒r, tutarl─▒ bir ya┼čam anlay─▒┼č─▒ olan, kararl─▒ ve g├╝venilir insanlardan se├žiyor. Muhtemeldir ki, hik├óyesini olu┼čturmadan ├Ânce, yazarken ve yay─▒mlad─▒ktan sonra o insanlarla birlikte epey bir zaman ge├žiriyor. Onlar─▒ bu kadar iyi tan─▒mas─▒n─▒n sebebi ba┼čka ne olabilir? Ya da, o kahramanlar─▒n her biri, yazardan al─▒nm─▒┼č birer par├ža.
Konu etti─či kahramanlar─▒ ├╝zerinden, bizim insan─▒m─▒z─▒ ve evrensel d├╝zeyde insan─▒; zaaflar─▒, ├Âzlemleri, tutkular─▒, inan├žlar─▒, sab─▒rlar─▒ ve kederleriyle anlat─▒r. Bireyi ├ža─č─▒m─▒z─▒n kar─▒┼čm─▒┼č zihninde bulup, anlamaya, anlatmaya ├žal─▒┼č─▒r. Seyhan,┬átemiz, duru bir dil kullan─▒r. S├Âyledikleri kolayca anla┼č─▒l─▒r. Buna muk├óbil, yerel deyimler, yerel s├Âzc├╝kler de ili┼čtirir c├╝mlelerin i├žine. Bu s├Âzc├╝kler metinde i─čreti durmaz. Okuyucu bu t├╝rden kimi s├Âzc├╝klerin anlam─▒n─▒ bilmese de, s├Âzl├╝─če bakma gere─či duymaz; ├ž├╝nk├╝ anlam─▒ ├╝st├╝nde y├╝r├╝yen, kolayca hissedilen s├Âzc├╝klerdir.

Att─▒─č─▒ her ilmekte k├Ây├╝ ve orda b─▒rakt─▒─č─▒ ge├žmi┼čini ├Âzlemle hat─▒rlar

Recep Seyhan’─▒n┬áT├╝rk Edebiyat─▒ dergisinin Nisan 2016 say─▒s─▒nda yay─▒mlanan ÔÇťMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇŁ adl─▒ hik├óyesinde kahraman, bir anne, babaanne. Bir d├Âneme kadarki t├╝m ya┼čam─▒ k├Âyde ge├žen ya┼čl─▒ kad─▒n─▒n iki o─člu ve bir k─▒z─▒ b├╝y├╝k ┼čehirlerde okumu┼č, oralarda i┼č g├╝├ž sahibi olmu┼čtur. Kahraman─▒m─▒z─▒n e┼či de ├Âlm├╝┼č ve yapayaln─▒z kalm─▒┼č, hastal─▒klarla ba┼č etmekte zorlanmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. ÔÇťHastal─▒─č─▒ ilerledikten ve yaln─▒z ba┼č─▒na kalmas─▒ t─▒bben sak─▒ncal─▒ g├Âr├╝ld├╝kten sonra, b├╝y├╝k ┼čehirlerde ya┼čamak zorunda oldu─čunu kendisi de kabul etmi┼čti.ÔÇŁ┬á├ť├ž ├žocu─ču, her biri iki┼čer ay olmak ├╝zere annelerinin kendi yanlar─▒nda kalmalar─▒n─▒ isterler. Anne, g├Ân├╝ls├╝zce geldi─či ┼čehirde, ├žocuklar─▒n─▒n yan─▒nda kalmaya ba┼člar. Apartman dairelerine s─▒k─▒┼č─▒p kalm─▒┼č bu hayattan hi├ž ho┼čnut olmaz. D├Ârt duvar aras─▒na hapsedildi─čini d├╝┼č├╝n├╝r. K├Ây├╝ne geri d├Ânmesi de m├╝mk├╝n g├Âz├╝kmemektedir.

Evde, ├žekildi─či ve b├╝t├╝n g├╝n├╝n├╝ oturarak ge├žirdi─či k├Â┼česinde, elindeki metal millerle, kafas─▒nda ├Âzlemler, hay├óller, an─▒larla birlikte, torunlar─▒na kazak ├Ârer, ├žorap ├Ârer. Oturdu─ču odadan bakt─▒─č─▒ pencerede g├Ârd├╝─č├╝ kat kat perdeler, insanlar aras─▒ndaki bitmeyen yar─▒┼č, metal parmakl─▒klarla kapat─▒lm─▒┼č hapishane h├╝cresini and─▒ran ┼čehre bak─▒┼č─▒ kayg─▒l─▒ ve ├╝mitsizdir.┬áAtt─▒─č─▒ her ilmekte k├Ây├╝ ve orda b─▒rakt─▒─č─▒ ge├žmi┼čini ├Âzlemle hat─▒rlar: ÔÇťElindeki yumaktan ka├ž─▒nc─▒ ├žorab─▒ ├ž─▒kard─▒─č─▒n─▒ ya da ayn─▒ yuma─č─▒ ka├ž─▒nc─▒ kez p├╝rsedip yumakla┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒ hi├ž d├╝┼č├╝nmeden s├╝rekli ilmek at─▒yordu. At─▒lan ilmeklerin ucunda k─▒p─▒rt─▒lar, incelip uzayan g├Âr├╝nt├╝ler ve onlar─▒n her birine ait – sadece kendisinin duydu─ču sesler vard─▒: Kar taneleri, buzlu sa├žaklar; ka─čn─▒lar, ba┼čaklar, an─▒zlar, dirgenler, t─▒rm─▒klar, elmalar, dut ve kavak a─ča├žlar─▒; ku┼čluk vaktinin ku┼člar─▒, Kad─▒nge’nin damlamak ├╝zere olan burnu, Emine’nin yumuk g├Âzleri, Saliha Kad─▒nÔÇÖ─▒n ├ži├žekli y├╝z├╝, herif… Herifin i┼čten yorgun gelip s─▒rt├╝st├╝ devrildi─či, sonra derin uykuya dald─▒─č─▒ bir s─▒rada burnuna konan sinekle m├╝cadelesi… B├╝t├╝n bunlar, ipten dev┼čirdi─či bir milimlik bir ip par├žas─▒ olarak yumaktan ├ž─▒kar, sonra at─▒lan bir ilmekle tek tek ├žorap olacak par├žaya g├Âm├╝l├╝rd├╝...┬áDerken, ├Âteden beri elindeki milin ucunda titre┼čip durmakta olan zaman, ”herif”i de yan─▒na alarak ilmeklerin aras─▒ndan ├ž─▒k─▒p geldi:

-Ne yap─▒yorsun?
-Sen gideli kendimleyim.
-Ben var iken kiminleydin?
-Beni bana b─▒rakm─▒yordun ki…ÔÇŁ

Yazar, metne,┬ágeriye d├Ân├╝┼č┬átekni─čini de bir sinema filmi tad─▒nda yerle┼čtirmi┼č
Hik├óye ba┼č─▒ndan sonuna kadar, nerdeyse b├╝t├╝n├╝yle, hik├óye kahraman─▒ olan ya┼čl─▒ ve hasta annenin kendi kendine konu┼čmalar─▒yla y├╝r├╝r ve son bulur. Kahraman─▒n bilin├žalt─▒ konu┼čmalar─▒n─▒┬ái├ž monolog┬áve┬ábilin├ž ak─▒┼č─▒┬átekniklerini kullanarak aktaran yazar, metne,geriye d├Ân├╝┼č┬átekni─čini de bir sinema filmi tad─▒nda yerle┼čtirmi┼čtir.
Metal ├žubuklar, metalik sesler, merdiven, makas, herif s├Âzc├╝klerini s─▒k s─▒k kullanarak,leitmotive┬átekni─činin kusursuz bir ├Ârne─čini veren hik├óyede kahraman─▒m─▒z i├žin bu s├Âzc├╝klerin her birinin ├Âzel anlamlar─▒ ve ├Ânemi vard─▒r. Kahraman─▒m─▒z, yani anne, metalden m├óm├╗l, ama ona bir ┼čeyler hat─▒rlatan┬ámakas─▒ arar durur:

”Makas─▒n─▒ buldum babaanne!” diyerek co┼čkulu bir geli┼čle ├ž─▒k─▒p geldi bir ├žocuk.
”├ľyle miii?” dedi, g├Âzlerinin ak─▒ g├Âr├╝ld├╝ aylar sonra, g├Âzl├╝─č├╝n├╝ eline ald─▒.
O s─▒rada, tavan─▒n genle┼čip y├╝kseldi─čini, perdelerin ├Ânce k─▒m─▒ldad─▒─č─▒n─▒ sonra ard─▒na kadar a├ž─▒ld─▒─č─▒n─▒, haberi veren ├žocu─čun b├╝y├╝d├╝─č├╝n├╝ duyumsad─▒.

Hik├óyedeki bu kapan─▒┼č bize ┼č├Âyle seslenir: ÔÇťGer├žek ┼čuydu ki kad─▒n─▒n tabiriyle ‘d├Ân├╝lmez yerlere giden’ biri, bir s├╝re daha e┼čyalarda ya┼čamaya, zihinlere tutunmaya devam etse de zaman ondan kalanlar─▒ da onu da a┼č─▒nd─▒r─▒p t├╝ketiyordu.ÔÇŁ

Temiz, duru, ak─▒c─▒ bir T├╝rk├že kullanan yazar─▒n, Anadolu’ya has yerel s├Âzc├╝klere de h├ókim oldu─čunu, onlar─▒, k├Ây ya┼čam─▒na at─▒fta bulundu─ču b├Âl├╝mlerde s─▒k├ža kulland─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz: K─▒ran girmek, gevmek, p├╝rsetmek, ellik, dirgen, saman ├žeteni, g├Âdek, bayra, ninnilti, z─▒pz─▒─člam, zo─čal, ├ži─čit, sokurdanmak, belermek, ca─čl─▒k, hezer etmek, ke┼čik, yoka ve di─čerleri…
Yazar─▒n, kahraman─▒n g├Âz├╝yle, apartman dairesinde oturdu─ču yerden perdelere bak─▒p, oyna┼čan sineklere dalarak yapt─▒─č─▒ yorumlar─▒ aktar─▒┼č─▒ndaki┬átasvir, tam anlam─▒yla usta i┼či.
Matmazel Noraliya’n─▒n Koltu─ču,┬áSaatleri Ayarlama Enstit├╝s├╝,┬áTutunamayanlar┬ágibi romanlar─▒ severek okuduysan─▒z, i├žine bir miktar┬áanlat─▒┬átad─▒ da il├óve edilmi┼č bu hik├óyeyi zevkle okuyacaks─▒n─▒z. Sekiz sayfa gibi uzun say─▒labilecek bir hacme sahip olan┬áÔÇťMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇŁ, edebiyat─▒m─▒z─▒n art─▒ h├ónesinde diye d├╝┼č├╝n├╝yorum.
____________________________________________________________________________
Ôľ║25.6.2016 g├╝n├╝ dunyabizim.com‘da yay─▒mlanan bu yaz─▒y─▒ 20.3.2018 itibariyle 6272 ki┼či g├Ârm├╝┼čt├╝r.
Ôľ║ Yazar─▒n di─čer ├žal─▒┼čmas─▒:┬á┬áAzazil’in Kap─▒s─▒nda ve Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒; Derg├óh, say─▒ 323, Ocak 2017