Recep ┼×├╝kr├╝ G├ťNG├ľR

Bir G├Â├ž Hik├óyesi Ya da Kaybedi┼č
├ç├ľP KOVASINDAK─░ RES─░MLER
├ľyk├╝leri ile tan─▒d─▒─č─▒m─▒z┬áRecep Seyhan┬ábu defa bir gezi-hat─▒ra kitab─▒yla ├ž─▒kt─▒ okur kar┼č─▒s─▒na:┬á├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler. Yazar, yurt d─▒┼č─▒ g├Ârevine gitmek i├žin uzun y─▒llar u─čra┼č─▒r ve sonunda s─▒nav─▒ kazan─▒r ama bu defa g├Ârevlendirme yap─▒lmaz. Mahkeme karar─▒yla bu hakk─▒n─▒ al─▒r ama devletin istihbarat kay─▒tlar─▒nda mimlidir. ├ç├╝nk├╝ dini b├╝t├╝n bir memurdur. Hak yemeden, hukuka riayet ederek ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ i├žin sak─▒ncal─▒d─▒r. S├╝rekli i├žse, i┼čine sarho┼č gitse, ├žapk─▒nl─▒k yapsa, bazen ├žalsa, vatanda┼č─▒ azarlasa iyi bir memur olacakt─▒r ama Recep Seyhan bu i┼člerin adam─▒ de─čildir; bu y├╝zden de sak─▒ncal─▒d─▒r.

Mahkemeler sonu├ž verir ve Recep Seyhan, AlmanyaÔÇÖn─▒n Bavyera EyaletiÔÇÖnin┬áAugsburg┬á┼čehrine g├Ânderilir. Bir y─▒ldan k─▒sa s├╝ren g├Ârevlendirmede ya┼čad─▒─č─▒ olaylar─▒, ┼čahit oldu─ču durumlar─▒, Alman okul disiplinini, Bat─▒ insan─▒n─▒n hayat anlay─▒┼č─▒n─▒ g├Âzlemler. Yazar, Avrupa g├╝nleriyle ilgili tuttu─ču bu notlar─▒n─▒ ÔÇťAugsburg Notlar─▒ÔÇŁ ad─▒yla yaz─▒ya aktar─▒r ve ├že┼čitli dergilerde yay─▒nlar ve sonunda elimizde bulunan kitab─▒ olu┼čturur. Eser yazar─▒n daha ├žok Augsburg ┼čehrinde ya┼čad─▒─č─▒ olaylarla ilgilidir. Eserin sonunda AytmatovÔÇÖun memleketi K─▒rg─▒zistan izlenimleri d─▒┼č─▒ndaki yaz─▒lar─▒n tamam─▒ Avrupa g├Âzlemleridir. G├Âzlemler┬áAlmanya-Fransa-─░svi├žre┬áhatt─▒ndan olu┼čuyor.

├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler┬á├╝├ž b├Âl├╝mden olu┼čur: Kilisedeki Osmanl─▒ Sanca─č─▒, ├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler ve AvrupaÔÇÖdaki T├╝rkiye. ─░lk b├Âl├╝m ad─▒n─▒ Dom KilisesiÔÇÖnde bulunan ve Viyana bozgununda ele ge├žirilip buradaki kilisenin giri┼čine as─▒lan Osmanl─▒ sanca─č─▒ndan al─▒r. Sancak kilisenin giri┼činde sergileniyor o g├╝nden beri. Sebebi gayet a├ž─▒k de─čil mi?

─░kinci b├Âl├╝m esere de isim olur ve devlet b├╝y├╝klerimizin resimlerinin ├ž├Âpte bulunmas─▒n─▒n anlat─▒ld─▒─č─▒ sayfalardan hareketle yazar─▒n tutumu ele al─▒n─▒r. ├ť├ž├╝nc├╝ b├Âl├╝mde ise Bat─▒ ├óleminde ya┼čayan T├╝rkiye ele al─▒n─▒yor. Gurbet ya┼čayan gurbet├žilerimizin hazin hik├óyeleri, hat─▒ralar─▒ anlat─▒l─▒yor. 258 sayfadan olu┼čan kitap ─░ncir Yay─▒nlar─▒ taraf─▒ndan bas─▒lm─▒┼č ve okura sunulmu┼č.

G├Â├žle gelen h├╝z├╝n
Yazar, Augsburg ┼čehrine ilkokullardaki T├╝rk ├žocuklar─▒na T├╝rk├že ve din bilgisi derslerini okutmak ├╝zere gider. ├çocuklar vesilesiyle aileleriyle tan─▒┼č─▒r. Ailelerin peri┼čan durumunu g├Âzlemler. Kimi ayr─▒lm─▒┼čt─▒r, kimi ba┼čka bir hal ya┼č─▒yordur, kiminin anne veya babas─▒ T├╝rkiyeÔÇÖye d├Ânm├╝┼č, aile par├žalanm─▒┼čt─▒r. ├çocuklar─▒n d├╝nyas─▒ y─▒k─▒k ve yaral─▒d─▒r. G├Â├ž maceram─▒zda AlmanyaÔÇÖya giden ilk nesil geleneksel de─čerlerini korumu┼č, inanc─▒ndan taviz vermemi┼čtir. ─░kinci ku┼čak gelenek ile yeni de─čerler aras─▒nda bocalam─▒┼čt─▒r. ├ť├ž├╝nc├╝ ku┼čak Avrupal─▒ olmu┼čtur, T├╝rk├žeyi zor konu┼čur durumdad─▒r ve Alman vatanda┼č─▒d─▒r. Bir kaybedi┼č hik├óyesi gibi okunuyor┬á├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler. AvrupaÔÇÖya giden nesillerin umutlar─▒n─▒n y─▒k─▒ld─▒─č─▒n─▒ ve sadece yoksullu─ču ortadan kald─▒rmak i├žin giden insanlar─▒n kargo u├žaklar─▒yla cenazelerinin gelmesi durumu ├žok iyi bir ┼čekilde sembolize ediyor. Umutlar tabutla d├Ânm├╝┼čt├╝r. Hayat ├Âl├╝mle d├Ânm├╝┼čt├╝r. Ne┼če h├╝z├╝nle d├Ânm├╝┼čt├╝r. Eve d├Ân├╝┼č hazin olmu┼čtur. Yurda d├Ân├╝┼č hi├ž de hesap edildi─či gibi olmam─▒┼čt─▒r.

Bunun yan─▒nda i├žimize ferahl─▒k veren durumlar da ya┼čanm─▒┼čt─▒r. AvrupaÔÇÖda kaybolmayan insanlar da bir araya gelerek bir dernek, vak─▒f, cami etraf─▒nda toparlan─▒p birlik olmu┼člar ve birbirlerini diri tutmay─▒ ba┼čarm─▒┼člard─▒r. Bug├╝n AvrupaÔÇÖda M├╝sl├╝man T├╝rk sesleri i┼čte bu insanlar─▒n sesleridir. Bunlar giderken umutlar─▒n─▒ g├Ât├╝r├╝p soka─ča atmadan bir ├žaba i├žine girerek bir olu┼čum i├žine girenlerdir. Yaln─▒z gezen kuzuyu kurt kapar. AvrupaÔÇÖda yaln─▒z gezen T├╝rk insan─▒ onlar─▒n H─▒ristiyan k├╝lt├╝r├╝ne ayak uydurmu┼čtur.

├ç├Âpteki T├╝rk b├╝y├╝kleri
Kitap, ad─▒n─▒, ├ž├Âp kovas─▒na at─▒lan T├╝rk b├╝y├╝klerinin resimlerini yazar─▒n oradan al─▒p dolaba koydu─čunu anlatt─▒─č─▒ hat─▒radan al─▒yor. ├ľnce art niyetli bir davran─▒┼č gibi g├Âr├╝r ama sonra d├╝zenli bir ┼čekilde konmu┼č oldu─čunu fark eder. Abartmamak kayd─▒ ile o resimlerin s─▒n─▒flarda sergilenece─čini ├Â─črenir. Herhangi birisine kar┼č─▒ ├žocuklar─▒ ┼čartland─▒rmamas─▒ istenir. Be┼č ayr─▒ okulda g├Ârev yapan yazar─▒m─▒z okullar─▒n adlar─▒n─▒n o b├Âlgenin ├Ânemli ┼čahsiyetlerinin isimlerinden olu┼čtu─čunu anlat─▒r. Okul m├╝d├╝rleri, hademeleri gayet disiplinli ki┼čilerdir. Okullar─▒ y├Âneten i┼č├ži ba┼č─▒ olarak nitelenebilecek insanlard─▒r. M├╝d├╝rler, ├Â─čretmenler i┼čini yap─▒p gitmektedirler. ├ľ─črencilere bir konuda, ├Âdev yapma da d├óhil bask─▒ uygulanmamaktad─▒r. Yazar, bu konuyla ilgili bir ├Â─črencisinin ├╝zerine fazla d├╝┼čt├╝─č├╝ gerek├žesiyle sorgu ge├žirir.

“─░┼č├ži istemi┼čtik, insanlar geldi.”
─░svi├žreli yazar┬áMax ErichÔÇÖin ┼ču ifadesi AvrupaÔÇÖya giden insan─▒m─▒z─▒ en iyi tarif eden c├╝mle olmal─▒d─▒r: ÔÇťBiz i┼č├ži istemi┼čtik, insanlar geldi.ÔÇŁ (s.220) SamsunÔÇÖa g├Âre AnkaraÔÇÖy─▒ gurbet sayan o insanlar─▒n yolculuklar─▒nda ya┼čad─▒klar─▒ hik├óyeleri dile getirmek m├╝mk├╝n de─čildir ama her durumu gezi, hat─▒ra, g├Âzlem kitaplar─▒yla anlatmak o yaran─▒n bir b├Âl├╝m├╝ne merhem s├╝rmek olacakt─▒r. T├╝rk insan─▒ M├╝sl├╝man geleneklerine g├Âre ya┼čam─▒┼č ve gitti─či yere de bunu g├Ât├╝rm├╝┼čt├╝r. Kendine zulmedene bile merhamet etmi┼čtir. Temizli─či, tahareti, hasbi ya┼čamay─▒ g├Âstermi┼čtir.

AlmanyaÔÇÖn─▒n yekpare bir insan toplulu─čundan olu┼čmad─▒─č─▒n─▒ da bu eserle g├Ârmekteyiz. Orada da bizdeki gibi yard─▒msever insanlar var. T├╝rk dostu oldu─ču gibi T├╝rk d├╝┼čman─▒ var. Yard─▒m etmekten ho┼članmayanlar oldu─ču gibi yard─▒m etmek i├žin ├ž─▒rp─▒nanlar var. Eserin sonunda alman ve Frans─▒z e─čitim durumunu de─čerlendiren istatistiki bilgiler e─čitimciler i├žin ├Ânemli bir ayr─▒nt─▒. Kitab─▒n son sayfas─▒na geldi─čimizde b├╝t├╝n d├╝nyada hem iyi hem de k├Ât├╝ insanlar─▒n oldu─čunu g├Âr├╝yoruz. AvrupaÔÇÖda kurallar i┼člerken bir zamanlar, doksanl─▒ y─▒llarda, bizim ├╝lkemizde hukuksuzlu─čun inan├žl─▒ insanlar─▒ ezdi─čini ve kurallar ├╝lkesi de─čil k─▒rallar ├╝lkesi gibi g├Âr├╝nd├╝─č├╝m├╝z├╝ anl─▒yoruz. ├çok ┼č├╝k├╝r ki ├╝lkemiz o me┼čum g├╝nlerden kurtuldu ve Avrupa ├Âl├že─činde kurallar─▒n i┼čledi─či bir ├╝lke olma yolunda epeyce mesafe ald─▒. Asl─▒nda bu ÔÇťald─▒ÔÇŁ dedi─čimiz yol ├Âz geleneklerimize sahip ├ž─▒kmam─▒zla elde etti─čimiz kazan─▒mlardan olu┼čuyor. Kendi insan─▒na Recep SeyhanÔÇÖa yap─▒lan zul├╝mler gibi zul├╝m yapmayan bir devlet anlay─▒┼č─▒ ile ├╝lkenin ├žok daha mamur olaca─č─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č, anlam─▒┼č, ya┼čam─▒┼č durumday─▒z.┬á├ç├Âp Kovas─▒ndaki Resimler┬ákitab─▒ndan ├Âzet olarak AvrupaÔÇÖda kurallar─▒n uyguland─▒─č─▒n─▒ ve bunun insana b├╝y├╝k bir g├╝vence verdi─čini de anlamaktay─▒z.

Ôľ║d├╝nyabizim.com. 27.06.2017