Gülhan Tuba ÇELİK

Serazat Bir Kalemin D├╝nyas─▒
METAL ÇUBUKLARIN DANSI
├çi├žekler Kesmi┼čti Selam─▒,┬áG├╝ne┼čin Do─čdu─ču Yerde┬áve┬áAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda┬áadl─▒ hik├óye kitaplar─▒yla uzun zamand─▒r tan─▒┼č oldu─čumuz┬áRecep Seyhan, ├Âyk├╝ d├╝nyam─▒za katk─▒da bulunmay─▒ s├╝rd├╝r├╝yor. SeyhanÔÇÖ─▒n son kitab─▒┬áMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒, Ekim 2016ÔÇÖda Bilge K├╝lt├╝r Sanat Yay─▒nc─▒l─▒kÔÇÖtan ├ž─▒kt─▒.Ka├ž─▒lan bir ┼čeylerin yok etti─či d├╝┼č├╝nceli adamlar, aynalar─▒ par├žalayan k─▒zg─▒nl─▒klar, insanlar─▒n y├╝zle┼čmekten korktu─ču hatalar, unutulman─▒n a─č─▒rl─▒─č─▒, kayna─č─▒ kurumayan o muazzam ├žocukluk d├╝nyas─▒, ├Âm├╝r boyu ruhtan silinmeyen bir yara izi, uzak ┼čehirlerdeki iyi giyimli adamlar─▒n hayat─▒na duyulan ├Âzlem, ta┼čran─▒n kendine has akan yorgun zaman─▒nda tene duyulan susuzlu─čun bile ertelenmesi, unutmak illetine maruz kalan analar─▒n heng├ómesi; yoklu─čun, sava┼č─▒n, k─▒tl─▒─č─▒n, k─▒ran─▒n bir ta┼ča d├Ân├╝┼čt├╝rd├╝─č├╝ kimsesiz ve suskun kad─▒nlar kendine yer buluyor┬áMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇÖnda.

ÔÇťG├Âky├╝z├╝ gibi bir ┼čey bu ├žocuklukÔÇŁ
SeyhanÔÇÖ─▒n bir ├Ânceki kitab─▒┬áAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇÖda s─▒k├ža g├Ârd├╝─č├╝m├╝z ├žocuklu─ča d├Ân├╝┼č, an─▒lar, ge├žmi┼čteki yara ve k─▒r─▒lmalar, travma olarak kalm─▒┼č ├že┼čitli ya┼čant─▒lar,┬áMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇÖnda da g├╝├žl├╝ bir izlek olarak s├╝r├╝yor. Kahramanlar─▒ gerek yeti┼čkin gerek olduk├ža ya┼čl─▒ olsun, k─▒rg─▒n ├žocukluklar─▒ onlar─▒ daima takip ediyor.

Boyunda ├ž─▒kan bir ├ž─▒ban─▒n ├žocuk muhayyilesindeki b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝, yokluk i├žinde ya┼čanan bir ge├žmi┼čin silinmeyen izlerini, oyuncaklar─▒n─▒ kendisi yapan erken b├╝y├╝m├╝┼č bir ├žocu─čun ruh halini, ilkokul t├Âreninde ┼čiir okurken bile bir foto─čraf─▒ olmayanlar─▒n h├╝zn├╝n├╝, Alzheimer olmu┼č bir beyinde kalan son an─▒ k─▒r─▒nt─▒lar─▒n─▒, baban─▒n yonttu─ču ta┼č─▒n k─▒z─▒n kaderi olmas─▒n─▒, insan─▒n d├Â┼če─činde ├Âl├╝rken bile veda edemedi─či o kadim co─črafyay─▒ illa ki okuyoruz sat─▒r aralar─▒nda. ├çocukluk mahza yokluk, mahza ├Âzlem SeyhanÔÇÖ─▒n ├Âyk├╝ d├╝nyas─▒nda:
ÔÇťUzak ┼čehirlerde, g├Ârmedi─čim kentlerde, bilmedi─čim adamlar─▒n parlak siyah iskarpinlerinin g─▒c─▒rt─▒lar─▒n─▒ duyard─▒m; sonra bunlardan biri kasabaya gelmi┼čti ve Radyocu MelihÔÇÖin d├╝kk├ón─▒n─▒n ├Ân├╝nde day─▒mla ├žay i├žerken ├Ân├╝m├╝zden ge├žmi┼čti; g─▒c─▒r g─▒c─▒r boyal─▒yd─▒ ve g─▒r├ž g─▒r├ž sesler ├ž─▒kar─▒yordu adam─▒n iskarpinleri. Sonra o uzak ┼čehirlerde yine iyi giyimli adamlar─▒n; ┼čapkal─▒, dudaklar─▒ boyal─▒, uzun etekli veya ceket tak─▒ml─▒ zarif han─▒mlar─▒n, m├╝kellef sofralarda kar─▒nlar─▒n─▒n doydu─čunu; Ayhan I┼č─▒kÔÇÖ─▒ g├Ârd├╝klerini; sonra o adamlar─▒n, pantolonlar─▒n─▒n ├╝t├╝l├╝ oldu─čunu, kreuze ceket ve beyaz kolal─▒ g├Âmlek giydiklerini, k├Âstekli saatlerinin zincirinin yeleklerin cebinden sarkt─▒─č─▒n─▒; daima d├╝zg├╝n ve geriye taranm─▒┼č dalgal─▒ sa├žlara sahip bulunduklar─▒n─▒, d├╝zg├╝n bir T├╝rk├že ile konu┼čurken a─č─▒zlar─▒nda t├╝k├╝r├╝k birikmedi─čini, ellerinin nas─▒rs─▒z ve yumu┼čak, paltolar─▒n─▒n yamal─▒ks─▒z oldu─čunu, i├žinde k─▒r─▒k ve ├ž├╝r├╝k bulunmayan sa─člam di┼člere sahip olduklar─▒n─▒ duyard─▒m.ÔÇŁ

ÔÇťYerelÔÇŁ olan─▒n pe┼činden gitmeye devam ediyor
Recep Seyhan, bizi d├╝nyas─▒na konuk ederken dura─čan bir hik├óye ├╝slubu kurmuyor. ├ľyk├╝lerinin teknik arka plan─▒n─▒n olduk├ža hareketli, d├╝┼č├╝n├╝lm├╝┼č ve ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼č oldu─čunu g├Âr├╝yoruz. Hik├óyeler esnas─▒nda s├╝rekli bir devinim, belirsiz noktalar, geriye d├Ân├╝┼č teknikleri, ├žoklu anlat─▒m, felsefi sorular ve yorumlamalar, k─▒salan/uzayan harflerin yaratt─▒─č─▒ duygu durumlar─▒, bilin├ž yar─▒lmalar─▒ ve hal├╝sinasyon, nesnelere kat─▒lan ruh ve birbirine d├Ân├╝┼čebilen varl─▒klar daimi bir canl─▒l─▒k sa─čl─▒yor.
Teknik anlamda ├ža─č─▒ndan hi├ž de geri kalmayan bu metinler, kullan─▒lan kelimeler a├ž─▒s─▒ndan da olduk├ža c├╝retk├ór. Seyhan, ÔÇťOkur anlamaz, elinden b─▒rak─▒r.ÔÇŁ ┼čeklinde bir endi┼čeye kap─▒lmadan, ÔÇťyerelÔÇŁ olan─▒n pe┼činden gitmeye devam ediyor. ├çocuklu─čunun, gen├žli─činin kelimelerini serazat kullan─▒p ge├žiyor hik├óyelerinde. Sadece co─črafyas─▒n─▒n de─čil, ya┼čad─▒─č─▒ zaman diliminin de ├žocu─ču olan yazar─▒n kelimeleri, var oldu─ču ve kimli─čini buldu─ču sosyal zeminden geliyor. ÔÇťAnadoluluÔÇŁ olan bu zemin ayn─▒ zamanda ve elbette hepimizin. Hik├óyelerde ge├žen itdirse─či, ├ži─čit, sokurdanmak, ca─čl─▒k, (evin b├Âl├╝m├╝ anlam─▒nda kullan─▒lan) hayat gibi kelimeler hangimizi ├žocuklu─čuna g├Ât├╝rm├╝yor ki?
SeyhanÔÇÖ─▒n hik├óyelerinde ya┼čl─▒ kad─▒nlar etekliklerinin gizli cebinden ya da anahtar─▒n─▒ boyunlar─▒nda ta┼č─▒d─▒klar─▒ sand─▒klardan torunlar─▒na ceviz, halkal─▒ ┼čeker, kuru ├╝z├╝m, tarak, mendil, ├žorap, bayram ┼čekeri ├ž─▒kar─▒p veriyor. SeyhanÔÇÖ─▒n ├Âyk├╝ diline ve AnadoluÔÇÖya k─▒nal─▒ ellerin a├žt─▒─č─▒ o sand─▒k da d├óhil.

ÔÇťTa┼čÔÇŁ, ├Âzel ve yo─čun bir okumay─▒ hak ediyor
─░llet┬áadl─▒ hik├óyede; evinde, i┼činde, bindi─či ara├žlarda, y├╝r├╝d├╝─č├╝ caddelerde, davetli oldu─ču sokaklarda pe┼čini b─▒rakmayan bir varl─▒─č─▒n takibini ve bu takip esnas─▒nda kahraman─▒n ya┼čad─▒─č─▒ tedirginli─či g├Âr├╝yoruz. Bu varl─▒─č─▒n ne oldu─čunun belirsiz b─▒rak─▒lmas─▒, dikkati daima canl─▒ tutuyor. Geri d├Ân├╝┼člerde sakl─▒ olan ipu├žlar─▒ bile sonunda duydu─čumuz ┼ča┼čk─▒nl─▒─č─▒ engellemiyor.┬áAynalar ve┬áPerdelerÔÇÖde yine korku ├ž─▒k─▒yor kar┼č─▒m─▒za. ├ľyk├╝ boyunca felsefi arg├╝manlarla gayet yolunda ilerleyen g├╝ndelik ya┼čam─▒n bir anda kayboldu─čunu ve bilin├žalt─▒ndaki korkular─▒n insan─▒ t├╝m yo─čunlu─ču ile i├žine ald─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz.┬á─░skelede┬áadl─▒ hik├óyede ise, korkunun sonundaki yok olu┼č, post modern hamlelerle g├╝├žlendiriliyor.
Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒, Alzheimer olan ve unutmaya yak─▒n ge├žmi┼činden ba┼člayan ya┼čl─▒ bir kad─▒n─▒n bilin├ž d├╝zeyi ve bilin├žalt─▒ yans─▒malar─▒n─▒ veriyor bize. Kad─▒n, ge├žmi┼čini; yani ├žal─▒┼čmay─▒, ├žal─▒┼čmay─▒, ├žal─▒┼čmay─▒ hat─▒rlarken fonda s├╝rekli orak, ellik, dirgen, t─▒rm─▒k, ├žapa sesleri duyuluyor. K─▒sa olan ama uzun s├╝ren g├╝nlerin hik├óyesi. Ya┼čamak masas─▒na son bir hamle olarak akl─▒n k├Â┼čelerinde kalan son hat─▒ra k─▒r─▒nt─▒lar─▒ da s├╝r├╝l├╝yor. Kitab─▒n en dikkat ├žekici ├Âyk├╝s├╝ olan┬áTa┼č┬áise ├Âzel ve yo─čun bir okumay─▒ hak ediyor.
Kitapta ayr─▒ bir b├Âl├╝m olarak yer verilen┬áDa─č ├ľyk├╝leri┬átoplam on hik├óyeden olu┼čuyor. Bu ├Âyk├╝lerde yo─čun bir duyu┼č ve d├╝┼č├╝n├╝┼č varl─▒k g├Âsteriyor. Felsefi sorular─▒n ve sembolik anlat─▒mlar─▒n hik├óyeler boyunca a─č─▒rl─▒─č─▒n─▒ hissettirdi─či bu b├Âl├╝mde, 15 Temmuz direni┼či de ihmal edilmemi┼č. Mankurtla┼čma ve beyin tutulmas─▒ s├╝re├žleri┬áKay─▒p G├╝ne┼čÔÇÖte farkl─▒ bir ┼čekilde irdeleniyor.

Recep Seyhan, Metal Çubukların Dansı, Bilge Kültür Sanat Yayınları.
Ôľ║13/12/2016┬á http://www.dunyabizim.com/kitap/25410/serazat-bir-kalemin-dunyasi-metal-cubuklarin-dansi
13.12.2016’da yay─▒mlanan bu yaz─▒y─▒┬á 20.3.2018 itibariyle 6271 ki┼či g├Ârd├╝
Yazar─▒n di─čer ilgili ├žal─▒┼čmalar─▒
Ôľ║Yazmak ve Zihnin Evrensel Katmanlar─▒, (Bana Hikaye Anlat-ma’ya Dair) ─░tibar, say─▒: 77, ┼×ubat 2018