DUYGU AKSOY

AZAZ─░LÔÇÖ─░N KAPISINDA

1979ÔÇÖdan itibaren Mavera, T├╝rk Edebiyat─▒, Yedi ─░klim, Derg├óh ve Hece gibi ├že┼čitli edebiyat ve sanat dergilerinde yazan Recep Seyhan, T├╝rk edebiyat─▒n─▒n folklorik k├╝lt├╝r├╝ ustaca kullanan, dili titizlikle i┼čleyen ├Âyk├╝c├╝lerinden. Yazar─▒n Bilge K├╝lt├╝r Sanat taraf─▒ndan yay─▒mlanan ├╝├ž├╝nc├╝ hik├óye kitab─▒ ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ ge├žti─čimiz ay okuyucusuyla bulu┼čtu.

2013 y─▒l─▒nda ─░kinci kitab─▒ ÔÇťG├╝ne┼čÔÇÖin Do─čdu─ču YerdeÔÇŁ ile ÔÇťEskaderÔÇŁin ÔÇťEn ─░yi Hik├óye ├ľd├╝l├╝ÔÇŁne lay─▒k g├Âr├╝len Recep SeyhanÔÇÖ─▒n s├╝rekli okuyucular─▒ onun gizliden parlayan bir hik├óyeci oldu─čunu bilirler. ├çok g├Âz ├Ân├╝nde olmadan uzun birikimler sonucu ├ž─▒kard─▒─č─▒ az say─▒da kitaplar─▒ onlarca ├Âyk├╝ kitab─▒ varm─▒┼č gibi bir yo─čunluk hissettirir. Onun hik├óyelerinde her par├ža bir b├╝t├╝nd├╝r ve her b├╝t├╝n par├žalar─▒n muhte┼čem uyumuyla bir araya gelir.

ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ i├žin de ayn─▒ ┼čeyi s├Âyleyebiliriz. Toplam 10 ├Âyk├╝den olu┼čan kitapta ├Âyk├╝lerin her biri yazar─▒n nihai gayesine hizmette kusur etmeksizin yerlerini alm─▒┼č. ÔÇťHunfesÔÇÖin Topaklar─▒ÔÇŁ ve ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ adl─▒ hik├óyelerde kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kan mitsel kavramlar ve felsefik sorularsa kitab─▒n okuma titizli─či isteyen bir derinli─če sahip oldu─čunu haber veriyor. Bu hik├óyelerde yazar─▒n imgelemiyle ger├žek olaylar─▒n birle┼čerek hakikate dair vaÔÇÖzetmeyen bir s├Âyleme ula┼čmas─▒ s├Âz konusu.

Nesnel zaman─▒n kar┼č─▒s─▒na s─▒kl─▒kla i├žsel zaman─▒n ya┼čant─▒lar─▒n─▒ koyan Seyhan, ├Âyk├╝lerini postmodern anlat─▒n─▒n unsurlar─▒yla zenginle┼čtiriyor. ─░simlerin arka planda kalmas─▒, hik├óyelerin sonunun mutlak olmay─▒┼č─▒, ├╝stkurgu gibi unsurlar hik├óyelerini postmodern ├Âyk├╝ye daha da yak─▒nla┼čt─▒rm─▒┼č.

Gelenekselle modernin i├ž i├že ge├žti─či, s├╗retle as─▒lÔÇÖ─▒n s├╝rekli yer de─či┼čtirdi─či, eski nesil ve yeni nesil aras─▒nda kopmaya y├╝z tutan dilin yeniden kuruldu─ču, sistemle kavgal─▒ fakat insanla uzla┼čan ├Âyk├╝lerden olu┼čmu┼č bir kitap ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ. Yazar geleneksel hik├óye tad─▒n─▒ modern ├Âyk├╝deki imgesel zenginlikle birle┼čtirerek e┼čsiz bir edebi k─▒vama ula┼čm─▒┼č diyebiliriz.

Recep Seyhan hik├óyelerinde insan─▒n i├že d├Ân├╝┼člerini, bilin├žd─▒┼č─▒n─▒n sembollerle ├Âr├╝l├╝ d├╝nyas─▒n─▒, varl─▒─č─▒n e┼čyayla kurdu─ču ili┼čkileri ustal─▒kla dile getirmeyi ba┼čarm─▒┼č. ├ľrne─čin ÔÇťBenim oyuncaklar─▒mÔÇŁ adl─▒ hik├óyede oyuncaklar ├╝zerinden kurdu─ču sembolizmle bilinmezli─čin ard─▒ndaki kap─▒y─▒ zorlayan insanlar─▒n hik├óyesini anlat─▒yor Seyhan. Oyuncak metaforuyla kay─▒plara ve kavu┼čmalara dair hayat─▒n h├╝lasas─▒n─▒ somut bir bi├žimde okuyucuya hediye ediyor. Ayn─▒ ┼čekilde ÔÇť├çak─▒ÔÇŁ adl─▒ hik├óyesinde d├╝─č├╝n metaforu ├╝zerinden sahtelikler ├╝zerine in┼ča edilmi┼č formal hayat ele┼čtirisi sunuyor bize. Bu bahsetti─čimiz ├Âyk├╝ler yazar─▒n, ele┼čtiri ve ironiyi bir anlat─▒m tekni─či olarak kulland─▒─č─▒n─▒ g├Âsteriyor ayn─▒ zamanda.
Her hik├óyenin farkl─▒ bir anlat─▒c─▒s─▒ olsa da anlat─▒c─▒lar─▒n ortak ├Âzellikleri mevcut. Anadolu insan─▒n─▒n h├╝zn├╝ne ve bilgeli─čine haiz kahramanlar─▒n diliyle anlat─▒lan ├Âyk├╝ler, su├ža ve pi┼čmanl─▒─ča, kaybedip yeniden bulman─▒n k─▒ymetine, hayat─▒n olu┼č ve bozulu┼čunun insan psikolojisi ├╝zerinde b─▒rakt─▒─č─▒ derin izlere, maddeye hapsolan ruhun isyanlar─▒na dair. Yer yer g├╝l├╝mseten ├Âyk├╝lerin esas mayas─▒ ise h├╝z├╝n.

Babalar─▒na ge├ž kalan o─čullar, ÔÇť├žabuk b├╝y├╝d├╝m sanki benÔÇŁ diyen ├žocuklar, d├╝nya yansa umrunda olmayanlara inat etraf─▒ndaki her ┼čeye duyarl─▒ kibar beyefendiler, benlikleri y├╝ksek, ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝n pe┼činde gen├žler, ÔÇťbelki de benim b├╝t├╝n meselem, me├žhul├╝ kurcalamakt─▒ÔÇŁ diyerek a┼čk─▒n olan─▒n pe┼čine d├╝┼čenler, tekam├╝l├╝n yenile yenile ger├žekle┼čece─čine inanm─▒┼č, ac─▒y─▒ bile isteye davet eden ┼čair ruhlar, yazar─▒n anlat─▒c─▒lar─▒ olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒k─▒yor. Kahramanlar─▒n bir di─čer ortak noktas─▒ da yazg─▒lar─▒n─▒n a─č─▒rl─▒─č─▒ndan kurtulmak istercesine bir teselli aray─▒┼člar─▒.
Kitab─▒n son ├Âyk├╝s├╝ ÔÇťKu┼čatmaÔÇŁda g├Âzlerini yitiren bir anlat─▒c─▒n─▒n se├žilmesi ise manidar. Yaz─▒ ve g├Âz ili┼čkisini d├╝┼č├╝n├╝rsek yazman─▒n kayna─č─▒na dair s─▒rr─▒ da ke┼čfetmi┼č oluyor okuyucu bu hik├óyede. Yaln─▒z ger├že─či g├Ârebilirsen yazabilirsin s─▒rr─▒n─▒.

Yazar─▒n dildeki i┼č├žili─či de kitab─▒n dikkat ├žekici unsurlar─▒ndan. Gen├ž okuyucular─▒n ├žo─čunu ilk defa duyaca─č─▒ benirlemek, u─čunmak, su─čmak, evselemek, sokurdanmak vb. az kullan─▒lan s├Âzc├╝kleri ├Âyk├╝lerinde yeniden hat─▒rlatan Seyhan, eski dilin tad─▒n─▒ g├╝nl├╝k konu┼čmalara ustal─▒kla yerle┼čtirmi┼č.

Son olarak Recep SeyhanÔÇÖ─▒n ├Âyk├╝lerinde insan kimli─činin in┼čas─▒na, a┼čk─▒n ve i├žkin olan─▒n bilgisine ve s├Âzel k├╝lt├╝re dair bir├žok ayr─▒nt─▒ ke┼čfedecek, l├╗gat─▒n─▒za yepyeni kelimeler kazand─▒racak, en ├Ânemlisi de geleneksel hik├óye ve modern ├Âyk├╝ aras─▒ndaki zeminde yo─črulan edebi bir lezzet tatm─▒┼č olacaks─▒n─▒z.


Duygu Aksoy,┬áAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda, T├╝rk Edebiyat─▒ Temmuz 2017, say─▒ 501
Yazar─▒n di─čer ilgili al─▒┼čmalar─▒┬á
Recep Seyhan ile Azazil’in Kap─▒s─▒nda Etraf─▒nda (s├Âyle┼či): 12 Nisan 2016, edebistan.com